طريقة تحضير القلقاس بالخُضرة


القلقاس بيتغسل والا مش بيتغسل؟! بنضيع وقت طويل جدا كمصريين عشان نجاوب على أسئلة مش هتقدم ولا تأخر فى حياتنا، قولوا زى ما انتوا عاوزين، لو أنتِ كست بيت قررتى تغسلى القلقاس مهما حصل هتغسليه، ولو قررت إنك تمسحيه من بره بفوطة مبلولة زى ما كتير بيعملوا هتعملى كده بمزاجك، من غير ما نتجادل على المادة الصمغية والأهمية وربنا عز وجل خلقها فى القلقاس لسبب، الحاجة اللى بناكلها ملهاش رأى، هى هتستسلم لقراراتنا وخلاص!! بالنسبة لى عملية غسل الأكل وكل العناصر اللى بتدخل فيه مسألة أساسية ومحسومة، مهم بالنسبة لى إنى أشطف القلقاس بميه دافية نسبيا تحت الحنفية، منظر الطين الرهيب بعد تقشير القشرة الخارجية للقلقاس لا يمكن يعدى معايا بمجرد التنظيف بفوطة مبلولة، وفى الآخر الوصفة هتتعمل حتى بعد ما نشطف القلقاس والطعم على ضمانتى ومن تجربتى الشخصية ممتاز.. نصيحة منى لينا كلنا كسيدات فاضلات، اعملى اللى ترتاحى له فى الأكل بداية من التنظيف والغسل ونهاية بطريقة التنفيذ وشكل التقديم، ومتنسيش إن صحتك وصحة أهل بيتك أهم شئف ى الاعتبار.

السؤال التانى اللى عامل قلق للستات عن القلقاس، هو بيتعمل بالصلصة واللا بالخُضرة؟! بيتعمل بالطريقيتن، بس شُهرته الحقيقية إن طبق القلقاس بيكون بالخُضرة مع التوم، وممكن يتعمل طاجن مع الصلصة واللحمة المفرومة أو قطع اللحم عادى جدا، بس النهاردة هنعمل الوصفة الأكثر شُهرة وانتشار وهى القلقاس بالخُضرة، ولو لينا نصيب هنعمله بطريقة تانية بالصلصة مع اللحمة المفرومة، عشان نعرض عليكم أكتر من طريقة ونحقق لك التنوع اللى يخلي معرفتك تكون أوسع وأطباقك تتنوع أكتر! تعالوا نتعرف سوا على الفوايد الغذائية للقلقاس.

 

فوائد القلقاس:

 

يعتبر نبات القلقاس من أشهر النباتات تداولاً في العالم العربي، ويطلق عليه مسميات عديدة وهي اللوف الكبير، أذن الفيل، القعنب، البطاطا القصبية، ويشتهر بلونه الناصع وطعمه الجميل والمميز. ينظم نسبة الكلويسترول في الدم. يخفض نسبة الدهون الثلاثية الضارة في الجسم. يعمل على تنشيط الدورة الدموية في الجسم. يقوى الشعر ويمنع تساقط الشعر. يقضى تماماً على السعال. يمد الجسم بالفيتامينات، مثل: فيتامين أ،ج والفولات، كما تمده بالمعادن، مثل: الحديد، والماغنسيوم، وهي مجموعة قليلة في دهونها ومصدر هام للألياف. تمتاز الخضر بكونها موردًا للمواد الكربواهيدارتية كما في البذور والدرنات عدا بعض الأنواع كالكاكاو والزيتون، فإنها مصدر للمواد الدهنية.

المواد الدهنية: وهي تختلف عن المواد الدهنية التي باللحوم بأنها أميل للسيولة، ولكن قيمتها الغذائية موازية لها. المواد الزلالية: قيمة المواد الزلالية في الخضر كغذاء قليلة؛ ولذا لا يمكن تعاطي غذاء خضراوي محض كأنه مورد للمواد الزلالية، وتوجد في البقول بنسبة كبيرة. الماء: نسبة الماء في الخضر كبيرة جدًا؛ إذ تتراوح بين 70-90 مما يجعل قيمتها الغذائية قليلة بالنسبة لحجمها. السليولوز: يوجد السليولوز بكثرة في الخضر، وهو لا يمتص في الجسم، بل يبقى في الأمعاء على حالته، فيحرك الأمعاء ويكون أشبه بملين طبيعي؛ لذلك تجهز بعض الأدوية منه لعلاج الإمساك وعلى هذا الأساس أيضا يوصف أكل الخضر بكثرة عند من ينتابهم الإمساك. يحتوي القلقاس على عنصر الكالسيوم الهام في بناء وتقوية العظام و الأسنان، كما أنه يساعد على الوقاية من مرض هشاشة العظام.

 

طريقة عمل القلقاس بالخُضرة:

 

المكونات:

1/2 كيلو قلقاس

1/2 لتر شوربة دجاج أو لحم

1 ملعقة طعام ثوم مفروم

2 ملعقة طعام كزبرة طازجة مفرومة

2 ملعقة طعام بقدونس طازج مفروم

2 ملعقة طعام سمن بلدى أو زبدة ذائبة

1/2 ملعقة شاى ملح

 

طريقة التحضير:

 

نبدأ بتقطيع القلقاس على شكل مُكعبات متساوية فى الحجم، بحيث تكون متوسطة الحجم لا صغيرة ولا كبيرة.

بعد الانتهاء من التقطيع، نبدأ فى تحضير الخُضرة، وذلك بطريقة من اثنين، إما بتصفيتها بالمصفاة، ثم تحمير ما تبقى فى المصفاة مع السمن والثوم، أو بوضعها مباشرة فى مقلاة بها سمن أو زبد تم تسخينه جيدا، ثم نضع الخُضرة والملح والثوم ونقوم بالتحمير جيدا، حتى يأخذ الثوم المفروم اللون الأصفر الذهبى، بعدها نرفع خلطة الخُضرة والثوم من على النار.

نضع شوربة الدجاج أو اللحم فى وعاء مناسب على نار متوسطة حتى تصل الشوربة لدرجة الغليان، ثم نضيف مُكعبات القلقاس إلى الشوربة، مع التقليب لمدة دقيقة، نُغلق بعدها الإناء ونتركه لمدة 5 دقائق على نار هادئة.

نُضيف بعدها الخُضرة التى أعددناها مع السمن والملح والثوم، إلى الوعاء ونُقلب جيدا باستخدام ملعقة خشبية حتى تمتزج المكونات.

يُراعى تغطية الوعاء، وترك المكونات على نار هادئة حتى تصل مكعبات القلقاس إلى التسوية الكاملة، وتستغرق هذه العملية منذ وضع مكعبات القلقاس فى الشوربة حتى الوصول للتسوية الكاملة حوالى 20 دقيقة. يُقدم القلقاس مع الأرز المصرى.

إن شاء الله الوصفة تكون سهلة وتنفيذها يكون كمان سهل، والقلقاس بالخضرة من الوجبات الشتوية اللذيذة واللى مش بتاخد أى وقت فى تحضيرها لأنها بتتجهز وتستوى فى مدة حوالى 25 دقيقة بس، وقيمتها الغذائية عالية... جربوها وبألف هنا.