طريقة عمل الملوخية


تسلم ايدك! إيه الطعامة دى! جمل قصيرة جدا، بس الواحدة بتطير من الفرحة لو سمعتها بعد وجبة طعمة وشهية اللى معاها حبوها وشكروها عليها من كتر استمتاعهم بيها.

كل واحدة فينا عندها مهارة بتميزها فى المطبخ، فينا اللى شاطرة جدا فى صنف أو أكتر لدرجة إنها بتكون علامة مسجلة باسمها.

فى عائلاتنا كمان نفس القصة، تبقى فرحانة إنك معزومة عند حد معين عشان شاطرة جدا فى عمل صنف بتحبيه. يا ترى أنتِ علامة مسجلة فى أصناف إيه؟! الناس بتحب تاكل إيه من إيدك؟! حبايبك بيقولوا لكم تسلم إيدك على صنف إيه؟! اكتبى لنا فى التعليقات وشاركينا.

 

النهاردة موضوعنا عن طبق مصرى أصيل، أغلب الناس بتحبه، فى ناس بتتعامل معاه على إنه زيه زى أى طبق شوربة، وفى ناس بتتعامل معها على إنه طبق خضار، طبقنا النهاردة هو الملوخية الخضراء.

أنا عن نفسى من عُشاق الطبق الرهيب ده، بحبه جدا مع الأرز المصرى، بتعامل معاه بمودة جامدة، وبعشق نفسى وأنا بلخبط الملوخية على الأرز وأقلبهم بالمعلقة وأستمتع وأعيش مع جمال الطعم والألوان والريحة اللى بتجيبنى من آخر الشارع.

 

فى ناس تانية بتحب الملوخية مع العيش البلدى أو ردَّة، يعشقوا تغميسة العيش جوا طبق الملوخية، وعمل لُقمة العيش على شكل ودن قُطة، ويعيشوا بقى فى عالم من الزروطة واللحوسة، والملوخية تنطلق على الترابيزة والهدوم وفى كل مكان.

ساعات ستات وبنات كتير مننا بتحاول تبعد عن عمل طبق الملوخية فى البيت عندها، بتقول إنها مش بتعرف تعمله، الملوخية بتسقط منها، أو بتقطع!

هو فعلا الملوخية عايزة لها كام حركة كده عشان تظبط مع الواحدة، كام حركة لازم تعمليها، وكام حركة لازم متعمليهاش، هنعرف الحركات دى هنا فى جوا الحلة وبعدها هتعملى الملوخية فى بيتك علطول والكل هيتغزل فى حلاوتها من إيدك وتبقى علامة مسجلة باسمك.

الملوخية ليها فوايد عظيمة جدا، يلا نتعرف عليها سوا.

 

أوراق الملوخية تحتوي على كمية وفيرة من الفيتامينات (أ) و(ب) والأملاح المعدنية المهمة للجسم كالحديد والفسفور والكالسيوم والبوتاسيوم والمنجنيز والصوديوم، وأكثر ما يميز الملوخية عن غيرها من النباتات الورقية أنها لا تفقد أياً من مكوناتها الغذائية وفوائدها العلاجية بالغسيل والطهو، كما هو الحال مع أغذية أخرى مماثلة.

أوراق الملوخية بما تحويه من الحديد  تقضي على الأنيميا وفقر الدم وتحافظ على خلايا الجسم من التآكل. وتحتوى أيضا على الفسفور الذي يحافظ على خلايا الدماغ ويجدد الذاكرة وينشط القدرات الذهنية، وتحتوي كذلك علي المنجنيز وهو ضروري لتوليد هرمون الأنسولين، الذي يضبط مقدار السكر في الدم ويكافح هشاشة العظام.

أوراق الملوخية  لها دور في علاج متاعب الجهاز الهضمي والقولون حيث تحتوي علي مادة لزجة (غرائية) تعالج اضطرابات الهضم ومشاكل المعدة. كما أنها تخفض ضغط الدم، وهى مُدِّرة للبول، وتعالج القلق والتوتر والاكتئاب  وتقلل الاضطرابات العصبية. علاوة على ذلك فهى تعالج العقم، حيث  تحتوي على كميات عالية  من المعادن وأهمها المنجنيز الذي يزيد من افراز هرمونات الخصوبة لدى المرأة، كما أنها تحمي الجسم من الإصابة بفقر الدم ونقص الحديد الذي يصيب كافة النساء أثناء الحمل خاصة خلال الشهور الأولى.

 

وعشان أجسامنا تستفيد بكل فوايد الملوخية دى، تعالوا نشوف مع بعض طريقة عمل الملوخية وننفذها فى بيوتنا بإيدنا الحلوة.

 

طريقة عمل الملوخية

المكونات:

1/2 كيلو ملوخية خضراء

لتر شوربة دجاج أو لحم

1 ملعقة طعام ثوم مفروم

2 ملعقة طعام كزبرة جافة (ناشفة)

مكعب مرقة دجاج

3 ملاعق طعام سمن بلدى أو زبدة ذائبة

1/2 ملعقة شاى ملح

 

طريقة التحضير:

نبدأ بتقطيع أوراق الملوخية، ويُراعى أن نترك جزءا صغير من العُنق بها حتى يساعد على إعطاء قوام لها أثناء الخرط والطهى.

 

بعد الانتهاء من التقطيع، نغسل الأوراق جيدا تحت صنبور ماء جارى حتى تصبح نظيفة تماما ونتركها داخل مصفاة لتتخلص من الماء الزائد.

 

على قاعدة خشبية، نضع أوراق الملوخية، ونبدأ فى تخريطها باستخدام المخرطة، ويُراعى عدم الإفراط فى التخريط، لأن ذلك يُحَوِّل الملوخية إلى سائل ويجعلها تتسرب فى قاع الوعاء أثناء الطهى.

يمكن أيضا استخدام الكيتشن ماشين لتخريط الملوخية وذلك بإضافة كمية قليلة من الماء إليها فى الخلاط حتى يصبح سمكها مناسبا. 

 

بعد التخريط، نضع الملوخية فى قاع إناء عميق على نار هادئة، ثم نضيف إليها مُكعب مرقة الدجاج، ونضع الشوربة تدريجيا، مع التقليب المستمر باستخدام مضرب الخفق اليدوى، حتى نحصل على قوام متجانس.

 

يُراعى ألا توضع كمية الشوربة كلها مرة واحدة إلى الملوخية، ويراعى كذلك أن تكون الشوربة دافئة أو فاترة إثناء إضافتها، ويراعى ألا تصل الملوخية بعد إضافة الشوربة إلى درجة الغليان.

 

فى مقلاة نضع كمية السمن البلدى على نار متوسطة، وبعد أن يسخن نُضيف إليه الكزبرة الجافة والثوم المفروم والملح، ونُقلب المكونات جيدا بالمعلقة الخشبية، حتى يصل لون الثوم إلى اللون الذهبى.

 

نُضيف المكونات السابقة وهى ما تُعرف باسم "طشة الملوخية"، إلى وعاء الملوخية ونُقلب جيدا باستخدام المضرب اليدوى حتى تمتزج المكونات.

 

يُراعى عدم تغطية الوعاء نهائيا أثناء عملية التقليب أو بعد الانتهاء من التسوية، حتى لا تترسب الملوخية فى قاع الإناء.

 

دى كانت طريقة عمل الملوخية الخضراء .. شاركونا برأيكم في تعليق وبألف هنا

 

شاهد أيضا

طريقة عمل أرز بالشعرية

طريقة عمل محشى كوسة

طريقة عمل الكرشة بالصلصة