طريقة تحضير سلطة جواكامولى


إنه المطبخ المكسيكى يا سادة!! متحاولوش تنطقوا الاسم، دى كلها مجرد شكليات، نتغاضى عنها ونركز فى الطعم الرهيب.. سلطة guacamole من السلطات المغذية جدا، اللى مليانة فوايد صحية كتيرة جدا، واللى طعمها خرافى جدا جدا.. وطبعا كلكوا عرفتوا إن عندى نقطة ضعف كبيرة ناحية المطبخ المكسيكى، بس الوصفة دى الصراحة ملهاش حل، خصوصا لو كنتوا مدمنين على وصفات مكسيكية تانية، يعنى هى كسلطة بتتقدم أو بتتحط على أغلب او مع أغلب الوصفات المكسيكية التانية، يعنى لازم تلاقيها طبق سلطة أساسى مع الناتشوز و التاكوز والكساديا وغيرها من الأطباق المكسيكية الشهية.

 

طريقة عمل سلطة الجواكامولى معتمدة أساسا على مكون أساسى ورئيسى هو اللى الوصفة كلها قايمة عليه، وهو ثمرة الأفوكادو، الثمرة الغنية بفوايدها الغذائية والصحية، والغالية فى سعرها، ويمكن دى من الثمار اللى دخلت فى وصفات كتيرة جدا حتى فى وصفات العصاير والمشروبات الطازجة، والحقيقة رغم ارتفاع أسعارها فى السوق المصرية والعربية، إلا إنها متوفرة بكثرة وخصوصا فى الهايبر ماركت المختلفة زى (أولاد رجب، وكارفور، وهايبر وان، وألفا ماركت، وسبينيز، وباندا، والمحمل) وميزة الهايبر ماركت إننا نقدر نشترى ثمرة واحدة بس، أو أكتر طبعا، بس اللى اقصده إننا مش مضطرين نشترى نص كيلو أو كيلو عشان نعمل السلطة دى، احنا ممكن جدا نشترى ثمرة أو اتنين بس ونعمل بيهم الوصفة بتاعتنا النهاردة ونستمتع بالقيمة الغذائية الرهيبة اللى فيها، ونستمتع كمان بالطعم الجميل، هى صحيح هتكون مُكلفة، بس احنا بردو مش هنعملها كل يوم ولا كل أسبوع، هنعملها على قد ما ميزانيتنا تسمح، ده لو سمحت يعنى. تعالوا سوا بقى نتعرف على فوايد ثمرة الأفوكادو.

 

فوائد ثمرة الأفوكادو:

 

ثمرة الأفوكادو تستخدم فى الطبخ النباتى، كبديل عن اللحوم فى السندوتشات والسلطات بسبب احتوائها على دهون عالية، فهى أساسية فى الأطباق النباتية، وتشتهر ثمرة الأفوكادو فى ولاية كاليفورنيا الأمريكية فى استخدامها فى أطباق الدجاج،  أما في بعض البلدان الأخرى مثل إندونيسيا والفلبين وفيتنام والبرازيل، فكثيرا ما تستخدم الأفوكادو فى صورة عصير ميلك شيك.

الأفوكادو يحتوي على فيتامين B6  وحمض الفوليك، الذي يساعد على تنظيم مستويات الحمض الأميني.  يحتوي الأفوكادو أيضا على فيتامين E، الجلوتاثيون، والدهون الأحادية غير المشبعة، التي تساعد في الحفاظ على صحة القلب. الأفوكادو ثمرة غنية بمركب يسمى بيتا سيتوستيرول وهو ما ثَبُت فعاليته في خفض مستويات الكوليسترول في الدم، وفقا للدراسة التى أجريت على المرضى الذين يعانون من ارتفاع الكولسترول، فقد تم إدخال الأفوكادو في نظامهم الغذائي لمدة 7 أيام، ولوحظ انخفاض بنسبة 17% في مستويات الكوليسترول الكلي في الدم، وانخفاض بنسبة 22٪ في كل من LDL  الكولسترول السيئ) ومستويات الدهون الثلاثية، وزيادة 11% في مستويات HDL  الكولسترول الجيد. الأفوكادو هي أيضا مصدر كبير للبوتاسيوم الذي يساعد في السيطرة على مستويات ضغط الدم. يمكن للدهون الأحادية غير المشبعة في الأفوكادو أن تعمل على عكس اتجاه مقاومة الأنسولين الذي يساعد على تنظيم مستويات السكر في الدم. يحتوي الأفوكادو أيضا على الألياف القابلة للذوبان والتي تبقي مستويات السكر ثابتة في الدم. يلا بينا نتعرف على طريقة عمل سلطة الجواكامولى الشهية الغنية بقيمتها وسعرها!

 

طريقة عمل سلطة جواكامولى:

 

المكونات:

2 ثمرة أفوكادو طازجة

1/2 بصلة مقطعة على هيئة شرائح صغيرة

شرائح من الطماطم مُقطعة على شكل مُكعبات صغيرة

عصير ليمونة طازجة

1/2 ملعقة شاى ملح

1/2 ملعقة شاى كمون ناعم

كزبرة خضراء طازجة

خبز التورتيا

 

طريقة التحضير.

يتم غسل ثمار الأفوكادو جيدا وتجفيفها من الخارج بفوطة مطبخ نظيفة.

نقوم بقطع ثمار الأفوكادو بواسطة سكين، بحيث يكون القطع طولى، بعدها نتخلص من البذرة الموجودة داخل الثمرة بواسطة ملعقة، أو بوضع السكين فى البذرة وتحريكها ببطء حتى تلتصق تماما بالسكين وتخرج من قلب الثمرة.

نقوم بوضع ثمار الأفوكادو بعد استخراج البذور منها، نقوم بوضعها فى طبق عميق، ونقوم برش عصير الليمون فوقها، ويُراعى أن يتم ؤتوزيع عصير الليمون على الثمار بالكامل، حتى تبقى الثمار بلونها الخضر الزاهى ولا تتأكسد بفعل تفاعلها مع أكسجين الهواء فيُصبح لونها داكنا ويتغير طعمها.

بواسطة شوكة مناسبة، نقوم بهرش ثمار الأفوكادو، ويُراعى عدم التمادى فى الهرس، فالمطلوب أن تكون الثمار خشنة بعض الشئ وليست ناعمة من كثرة الهرس بالشوكة، أى تكون لها ملمس خشن حتى بعد هرسها.

نقوم بإضافة البصل المُقطع إلى شرائح متساوية إلى الطبق المُحتوى على ثمار الأفوكادو المهروسة، ثم نُضيف مُكعبات الطماطم، ويراعى أثناء تجهيز الطماطم، أن نقوم بشقها إلى نصفين، ثم بواسطة ملعقة نستخرج قلبها، ثم نعمل على تقطيع الطماطم فى شكل مكعبات متساوية الشكل والحجم.

نقوم بتقطيع الكزبرة إلى قطع صغيرة ونضيفها على المكونات السابقة، ثم نصيف الملح والكمون، ونُقلب المكونات جيدا حتى تمتزج تماما مع بعضها البعض.

تُقدم سلطة الجواكامولى مع وصفات التاكوز والناتشوز المكسيكية المختلفة، وكذلك مع شرائح الكساديا بمختلف أنواعها، ويمكن تناولها كوجبة عشاء صحية وسريعة.

 

أتمنى تكون وصفتنا سهلة، وهى بصراحة سريعة جدا فى تحضيرها، يعنى مدة التحضير ربع ساعة وتتاكل، ومن غير مجهود كبير. 

 

يا ريت لو جربتوا الوصفة بتاعتنا وعجبتكم تبعتوا لنا رأيكم على صفحتنا على الفيسبوك وصور الوصفة لو كانت معاكم، وبالهنا.