طريقة تحضير أرز بالبشاميل


عندك أرز بايت كتير فى البيت من يوم أو يومين، أو حتى أرز كميته طلعت زيادة بعد ما طبختى، وخزنتيه فى الفريزر ومش عارفة تستفيدى منه، أو خايفة تقدميه فى البيت لأهل البيت، يقولوا عليه بايت ويرفضوا ياكلوه؟! تعالى اتعرفى معانا على طريقة تحضير أرز بالبشاميل، وصفة سهلة وسريعة وممتازة فى استغلال بواقى الأرز أو الأرز البايت اللى محدش راضى ياكله.. احنا فى جوا الحلة بندعم التوفير، وبننادى بعدم هدر الطعام، وده من خلال الباب الثابت لينا فى وصفات الموقع والتطبيق وهو بابا بايتاباقي، اللى منه هتتعرفوا على طرق عملية وشهية لاستغلال أى أكل بايت، أو بواقى، وهتبطلوا ترموا الأكل فى سلة المهملات، ده غير إنكم هتستفيدوا من إعادة تدويره خصوصا لو فى يوم عمل مزدحم أو أيام امتحانات مفيش وقت كافى فيها للطبخ وتحضيراته المرهقة.

المكونات:
أرز مصرى مطبوخ

مكونات البشاميل :
3 ملاعق طعام زبدة ذائبة
3 ملاعق طعام دقيق (طحين)
2 كوب لبن  

ملح + فلفل أسود مطحون
بواقى خضار مجمد (حسب الرغبة)

50 جرام من الجبنة المبشورة (حسب الرغبة)

طريقة التحضير:

تحضير البشاميل.

يتم وضع الزبدة فى وعاء ويضاف إليها الدقيق (الطحين)، ثم يتم خلطهما سوياً حتى تمام الامتزاج، بحيث يتحول لون الدقيق (الطحين) إلى اللون الذهبى الفاتح.

يضاف اللبن تدريجياً مع التقليب المستمر حتى نحصل على قوام لبانى متماسك ثم يضاف الملح والفلفل.

نحضر طاجن بايركس مناسب، وندهن قاعه بكمية من صوص البشاميل، ثم نقوم بفرد كمية الأرز في الطاجن بشكل متساوٍ.

في مقلاة مناسبة، نضع ملعقة كبيرة زيت زيتون، ثم نضع ربع بصلة مفرومة، وفصين ثوم مفرومين، ونقلبهم حتى يذبلوا، ثم نُضيف شرائح من صدور الدجاج المخلية، ونعمل على تسويتها جيدا، ثم نضع الخضراوات المجمدة في نفس المقلاة ونقلبها لمدة 3 – 4 دقائق، ثم نرشها بالقليل من الملح والفلفل، ونرفعها من على النار.

نُضيف قطع الدجاج والخضروات من المقلاة مباشرة فوق طبقة الأرز، ونعمل على توزيعها بطريقة متساوية فوق طبقة الأرز.

** شوفوا طريقة التحضير فيديو على يوتيوب مــــن هنـــــــا

نُضيف البشاميل فوق طبقة الفراخ والخضراوات مباشرة، ومن الممكن في حالة وجود كمية كبيرة من الأرز البايت، أن نقوم بوضع طبقة أخرى من الأرز قبل وضع البشاميل.

نُضيف طبقة من الجبن المبشور فوق طبقة البشاميل.

يُراعى فى كل الطبقات، أن تُغطى سطح الطبقة التى تسبقها جيدا.

نقوم بإدخال الطاجن فى الفرن على درجة حرارة 180°م، لمدة نصف ساعة، بعد ذلك نضع الطاجن تحت نار الشواية حتى يأخذ اللون الذهبى البنى.

يا رب تكون الوصفة عجبتكم، لو نفذتوها شاركونا صورها على الجروب الرسمى لينا على الفيسبوك، وبالهنا.