طريقة تحضير سلطة البنجر والجبنة الفيتا


البنجر يا جماله.. راسى كده وفى حاله.. هو مش فى حاله أوى يعنى بس واخد جنب لوحده فى أصناف الأكل والمشروبات.. تحسوه كده باشا فى نفسه.. أنا بعشق لونه وبحمد ربنا على فوايده الكتيرة جدا الرهيبة جدا اللى بيتميز بيها عن كل الأصناف التانية.. البنجر من أهم مميزاته إنه بيدخل فى وصفات السلطة بطرق كتيرة جدا وبيليق عليها كلها دون استثناء، وكمان بيدخل فى أنواع كتيرة جدا من العصاير وخصوصا الصحية منها أو الموصوفة لإنقاص الوزن، البنجر عبقرى واحنا محتاجين عبقريته دى عشان تنفعنا فى وصفات كتيرة هيكون لها تأثير إيجابى على صحتنا ونضارة بشرتنا وحيويتنا، ده غير دوره بالنسبة للناس اللى بتعمل دايت، ووصفة النهاردة حلوة جدا كوجبة مُشبعة فى الفطار أو العشاء للناس اللى بتعمل نظام غذائى للتخسيس، أو للى بيجوعوا فى وسط اليوم، وسهل تتحضر فى دقايق وتتح طفى علبة أو لانش بوكس ونروح بيها على الشغل أو حتى ناخدها معانا لو طالعين فسحة يوم واحد مع طبعا أصناف تانية. تعالوا مع بعض نتعرف عن قرب على فوايد البنجر على صحتنا وبشرتنا.

 

فوائد البنجر:

المغذيات النباتية التي يحتوي عليها البنجر، والتي تعطيه أيضا هذا اللون القرمزي، تساعد في منع خطر الإصابة بالسرطان كما أنه يستخدم في علاج البنكرياس, سرطان الثدي, الجلد, الرئة, القولون والبروستاتا. بالإضافة إلي أنه يبطئ من نمو الأورام. البنجر يساعد على تعزيز المناعة فاحتوائه على فيتامين سى والألياف بالإضافة إلى البوتاسيوم تُساعد جميعا على تقوية العضلات كما أن احتوائه على المنجنيز مفيد للعظام, الكبد, الكلى والبنكرياس. بالإضافة إلي احتوائه أيضا على فيتامين ب وحمض الفوليك اللذان يساعدان على الحد من خطر العيوب الخلقية. البنجر مصدر غني بالبيتين و المواد الغذائية التي تساعد على حماية الخلايا والبروتينات والإنزيمات من الإجهاد. كما أنه يكافح الالتهابات, ويحمي الأعضاء الداخلية, ويقلل من مخاطر الإصابة بأمراض الأوعية الدموية, ويحسن الأداء بشكل عام. يساعد في منع العديد من الأمراض المزمنة. شرب عصير البنجر قبل ممارسة الرياضة يزيد من قدرتك على أداء الرياضة بنسبة قد تصل إلي 16% أو أزيد و هذا يرجع لمحتواه العلي من النترات. فالأصباغ الموجودة في البنجر تدعم عملية إزالة السموم من الجسم في المرحلة الثانية بالإضافة الي أنه يساعد على تنقية الدم والكبد. كوب واحد من البنجر يحتوي على 60 سعر حراري بالإضافة إلي محتواه العالي من الألياف لذلك هو جيد جدا في عملية التخسيس. يمنع علامات الشيخوخة عن طريق وضع عصير البنجر على الوجه باستخدام قطعة من القطن مع تركه لعشرة دقائق مع الحرص على تكرار هذه العملية مرة أسبوعيا. يساعد على التخلص من تلون الجلد. يرطب الجلد الجاف و يبقي بشرتك ناعمة و نضرة لأنه يزيل الطبقة العليا من الخلايا الميتة. جيد جدا خصوصا للنساء الحوامل وذلك لغناه بفيتامين ب وحمض الفوليك اللذان يساعدان على نمو العمود الفقري للرضيع بشكل صحيح. يحتوي على مضادات الأكسدة التي تسمى “الجلوتاثيون”  وهي فعالة في حماية الكبد من الأضرار كما أنها تحفز تجديد خلايا الكبد وتحسن من تركيب الدهون داخل الكبد، هذا لاحتوائه على حمض “الفاليبويك” و الذي ثبتت فاعليته لخفض مستويات الجلوكوز وزيادة حساسية الأنسولين ومنع التغيرات التي تسببها الأكسدة خصوصا لمرضى السكري وبالتالي فهو يقلل من حالات الوفاة الناتجة عن الإصابة بأمراض القلب والسكري. تعالوا بقى نتعلم سوا طريقة عمل سلطة البنجر والجبنة الفيتا.

 

طريقة عمل سلطة البنجر والجبنة الفيتا:

 

المكونات:

4 حبات بنجر طازج

2 ملعقة طعام جبنة فيتا

جرجير طازج

عين جمل للتزيين (حسب الرغبة)

 

لصوص التتبيل:

ملعقة طعام عسل أبيض

3 ملعقة طعام خل بلسمى

3 ملعقة طعام زيت زيتون

1/4 ملعقة شاى ملح طعام

1/4 ملعقة شاى ريحان مجفف

القليل من الفلفل الأسود المطحون

 

طريقة التحضير.

نقوم بغسل البنجر جيدا بالماء الجارى، وبواسطة سكين نعمل على تقطيع الجذور.

نبدأ بسلق حبات البنجر، ففى  وعاء مُناسب نضع كمية من الماء (لترين تقريبا) ونُغطى الوعاء بإحكام، ونتركه على نار متوسطة حتى يصل لدرجة الغليان، بعدها نضع حبات البنجر فى الوعاء ونُغلق الغطاء ونُخفض درجة الحرارة إلى متوسطة هادئة، ونترك البنجر حتى يتم سلقه جيدا، وتستغرق هذه الخطوة مدة من 30- 45 دقيقة حسب حجم حبات البنجر، فكلما زاد حجمها، احتاجت لمدة أطول حتى يتم سلقها.

بعد السلق، تُرفع حبات البنجر من الماء وتترك جانبا لتبرد قليلا، ثم بواسطة اليدين نقوم بتقشير القشرة الخارجية لحبات البنجر.

بواسطة سكين، نعمل على تقطيع حبات البنجر المسلوقة بالشكل الذى نُفضله، ثم نضعها جانبا لنبدأ فى تحضير صوص السلطة.

فى طبق عميق، نقوم بتحضير الصوص، فى طبق عميق نقوم بوضع الخل البلسمى وزيت الزيتون والعسل والملح والفلفل الأسود والريحان الجاف مع بعضهم، ونقوم بتقليب جميع المكونات جيدا باستخدام المضرب اليدوى حتى تمتزج المكونات جيدا مع بعضها البعض.

فى طبق تقديم مناسب، نضع شرائح البنجر مع الجرجير المغسول جيدا، ثم نُضيف إليهما الجبنة الفيتا، ثم نقوم بوضع الصوص الذى قمنا بتحضيره فوق جميع المكونات، وفى النهاية نُزين الطبق بحبات من عين الجمل لإعطاء قيمة غذائية وجمالية أعلى للطبق، ويُقدم.

 

الوصفة سهلة.. الوصفة هايلة.. خصوصا لمرضى السُكر ومُحبى الغذاء الصحى، وحلوة جدا كمان عشان الناس اللى بتعمل نظام دايت وبتحاول تنقص وزنها.. يلا جربوها ومتنسوش تقولوا لنا رأيكم فيها على صفحتنا أو الجروب بتاعنا على الفيسبوك، وبالهنا.