طريقة تحضير الرنجة المشوية


الأسماك المملحة موصوفة للعشاق.. أيوه يا جماعة فى حالة عشق بينها وبين الناس اللى بتحبها، العلاقة بينهم فيها رباط وثيق لا يمكن يتفك مهما عدت سنين.. أنا من عشاق الأسماك المملحة، بحبها حب كبير، فى الفترة الأخيرة قللت جدا نسبة أكلها عشان أحافظ على نسبة الأملاح فى جسمى، وبقيت بختار الأنواع الأقل ملوحة منها عشان نفس السبب! الرنجة والفسيخ والملوحة والسردين، وغيرها من الأسماك المملحة، مشهورة جدا بموسم شم النشيم، أو أعياد الربيع فى مصر، واللى عمره اكتر من 4700 سنة. اسم شم النسيم جاى من كلمة شمو وهي كلمة هيروغليفية. الاحتفال بشم النسيم عند المصرى القديم كان مهرجان شعبى بيبتدى مع طلوع شمس اليوم، و كان بيقضيه المصريين فى الفسح فى الجناين وعلى شط النيل والأماكن اللى فيها زرع، تمام زى ما بيحصل لحد يومنا ده!

فى توأمة فى الأكل، يعنى الفسيخ والرنجة توأمهم البصل، بدون البصل الأخضر الطازة الأكلة دى متكملش ومحدش يرضى يقعد على السفرة لو واحد من التوأمين غايب عن التانى، وكمان بيكون فيه للأكلة دى قرايب لازم يحضروا معاها، زى الليمون والطحينة وكمان الزيت، ومنقدرش ننسى دور العيش البلدى المصرى أبو ردة، خصوصا لو مخبوز بمزاج!  

 

فوائد الرنجة:

فيد للأوعية الدموية والشرايين لذلك هو مفيد جداً للقلب، وتناوله بانتظام يمنع الإصابة بانسداد الشرايين. يحتوي على كمية كبيرة من الدهون المشبعة المهمة للجسم. يعتبر مصدر غني بالأوميجا 3، الذي يساعد في الحماية من الإصابة بتخثر الدم وتجلطه. يساعد في تنشيط الجهاز المناعي ومنع الإصابة بالأمراض الفيروسية بسبب احتوائه على الزنك. يعمل على تقوية كريات الدم الحمراء وبالتالي إبقائها في معدلها الطبيعي بسبب احتواءه على كمية كبيرة من الحديد. يعتبر اليود مهم جداً لتحسين وظيفة الغدة الدرقية وتنظيم إفرازها للهرمونات. غني بفيتامين ب الذي لا غنى للجسم عنه.

 

أضرار الرنجة: يساعد في رفع مستوى ضغط الدم بسبب وجود كمية كبيرة من الأملاح به.


طريقة تحضير الرنجة المشوية

 

المكونات:

3 حبات رنجة

2 ملعقة طعام زيت نباتى

عصير 2 ليمونة

2 ملعقة طعام طحينة (حسب الرغبة)

بصل أخضر مُقطع حلقات صغيرة

طماطم مُقطعة شرائح

فلفل أخضر حار (حسب الرغبة)

 

طريقة التحضير.

نقوم بوضع مقلاة غير قابلة للالتصاق على نار متوسطة حتى تسخن ثم نُضيف الزيت النباتى إليها، ونتركه مدة دقيقة، ثم نضع حبات الرنجة فى المقلاة ثم نقوم بتغطية المقلاة بغطاء مُحكم، ونراعى أن نقوم بخفض درجة الحرارة إلى هادئة.

نترك الرنجة مدة 10 دقائق تقريبا، ثم نرفع الغطاء، فإذا وجدنا أن الجلد بدأ يتقشر، والجسم بدأ يتفتح ويظهر لحمه الداخلى، نقوم بقلب حبات الرنجة على الجانب الآخر ثم نُغطى المقلاة مرة أخرى ونترك الرنجة فترة 10 دقائق أخرى، ثم نُضيف شرائح الطماطم والبصل والفلفل الحار فى جانب من المقلاة، ونُقلبها لمدة دقيقة أو دقيقتين ثم نرفع المقلاة من على النار.

بعد تفتح جسم الرنجة، نتركها لتبرد قليلا، ثم نبدأ فى إخلائها من عظم سلسلة الظهر، ونزع الرأس.

نضع الرنجة فى طبق تقديم مناسب، ثم نضيف لها الطماطم والبصل والفلفل الحار الذى قمنا بتشويؤحهم سريعا على النار فى نفس المقلاة، ثم نقوم بإضافة عصير الليمون، ويمكن كذلك وضع الطحينة بعد إعدادها (طريقة تحضير الطحينة فى الرابط ده).

نأخذ كل الزيت والعُصارة التى نتجت من عملية الشوى ونُضيفها على الرنجة، حيث تعطيها مذاقا إضافيا رائعا.

تُقدم أسماك الرنجة مع الخس والجرجير والخبز البلدى المصرى.

أتمنى تكون وصفتنا سهلة، جربوها وبالهنا.