طـريقة تحـضيـر رمــان حـبـوب


ادحرج واجرى.. يا رمان، وتعالى على حجرى.. يا رمان، أنا حجرى حنين.. يا رمان، ياخدك ويميل.. يا رمان! من أغانى ليلة الحنة المشهورة فى مصر بلدنا الجميلة وخصوصا فى الأرياف، الليلة الحلوة دى اللى بتسبق ليلة الزفاف مباشرة، واللى بيتجمع فيها كل قرايب وصديقات العروسة فى بيتها عشان يحتفلوا بيها ويسعدوها على قد ما يقدروا.. ليلة أخيرة فى بيت الأب قبل ما العروسة تتنقل لبيت جوزها وتعيش حياتها الخاصة الشخصية مع الإنسان اللى اختارته واقتنعت إنها تحب تكمل حياتها ومشوارها الجاى معاه!

الرمان مبهر فى شكله ولونه الأحمر القانى المميز، وكمان رائع فى فوايد على صحتنا وأجسامنا، وطرق أكل الرمان بتختلف من شخص للتانى، فى ناس بتقطعه وتاكله زى ما بتاكل البرتقال، وفى ناس بتحب تعمله عصير سواء لوحده أو بتدخله مع مكونات تانية زى البنجر، وفى ناس بستخدمه فى السلاطات، وأنا من الناس دى، وفى بيعملوه فى صورة حبوب مع السكر والليمون وهى دى وصفتنا ليكم النهاردة.

 

فوائد الرمان:

تمثّلُ فوائد حبّ الرمان للمرأة الحامل في أنّه: يقيها من النزيف، ويقلّلُ من الشعور بحرقة المعدة، ويساعدُ على امتصاص الحديد في جسمها، كما يقيها من الإمساك، ويقوّي عظامَها، ويخفّض من سوء الهضم، ويقيها من فقر الدم، كما أنّه يجعلُها تحافظ على وزنها، أمّا فوائده للجنين فهي يحافظ على صحّة الجنين ويقوّي عظامه، ويقيه من التشوّهات الخلقيّة، ويخفّفُ من تلف أنسجة دماغه. يخفّض من مستوى الكوليسترول الضارّ في الجسم، وهو مضادّ للعوامل التي تحدِثُ التشوّهات الوراثيّة، ويحافظ على صحّة الكبد ويقيه من التليّف، ويخفّفُ من مخاطر مرض السكريّ التي تصاحبُ مريضَ السكّر. يقلّلُ من ارتفاع ضغط الدم المرتفع، ويقوّي الجنس، ويقتلُ الميكروبات والبكتيريا، ويعزّزُ جهازَ المناعة ويقوّيه. يعالج كلاًّ من التهاب الجهاز التناسليّ، والبواسير، والإفرازات المهبليّة البيضاء، والهستيريا، وفرط الطمث، والتهابات الّلثة والفم، وحالات الحساسيّة، والتهاب الثدي، والشلل، كما أنّه مفيدٌ جداً في علاج أمراض السرطان خاصّة سرطان المثانة، ويقومُ بقتل الخلايا السرطانيّة ويمنع انتشارها. يقلّلُ من ارتفاع ضغط الدم المرتفع، ويقوّي الجنس، ويقتلُ الميكروبات والبكتيريا، ويعزّزُ جهازَ المناعة ويقوّيه. يكافحُ مرض هشاشة العظام والترقّق ويقوّي العظام، ويعزّزُ وظائفَ الدماغ، ويمنعُ تطوّر الزهايمر. يزيل حبّ الشباب والبثور من البشرة، ويقيها من الميكروبات، وأيضاً يقلّل من آلام الأذن، ويخفّفُ من الصداع المزمن، ويساعد على التئام الجروح بسرعة، كما أنّه مضادّ قويّ لأمراض القلب، كتصلّب وانسداد الشرايين.


طـريقة تحـضيـر رمــان حـبـوب:

 

المكونات:

4 حبات رمان كبيرة

عصير 2 ليمونة

سكر حسب الرغبة

 

طريقة التحضير

نقوم بغسل حبات الرمان غسلا جيدا بماء الصنبور، ثم نعمل على استخراج الحبوب فى طبق عميق والتخلص من القشور الخارجية الحمراء والقشور البيضاء الداخلية.

نضع السكر الأبيض فوق حبوب الرمان، ويكون حسب الرغبة، ثم نقوم بوضع عصير الليمون فوق الرمان والسكر، ونعمل على تقليب جميع المكونات جيدا حتى يذوب السكر فى الليمون ويختلط جيدا مع الرمان.

نُدخل الطبق فى الثلاجة (البراد) ونتركه حتى يبرد قليلا ويستخرج عصارته الطيبة التى تُعطى له مذاقا مميزا ولذيذا.

نستخرج الطبق ونقوم بتوزيعه فى كاسات أو أطباق تقديم مُناسبة ويقدم.