طريقة تحضير طاجن تورلى فى الفرن


التورلى فى المطبخ زى الفخفخينة عند بتاع العصاير، بس التانية بالفواكه والأولى بالخضار.. كوكتيل عجيب وغريب ولذيذ بس معمول من الخضار فى طاجن واحد بيجمع كل اناوع الخضار اللى بنحبها مع بعض وبيخلينا نعيش لذة أكتر من طعم فى وقت واحد. يعنى زى ما تقولوا كده التورلى سلطة خضار مشكل.. الوصفة دى اشتهرت بيها تركيا بطريقة كبيرة، وانتشرت منها لدول الوطن العربى بالكامل، وبتتعمل فى أوقات كتيرة مع اللحمة عشان تكون وصفة متكاملة وغنية بالبروتين، وبالرغم من كده من الظريف جدا إنها تتعمل من غير لحوم، زيها زى أى طبق خضار، بس طعمها فى طاجن الفخار وبعد دخولها للفرن عشان تستوى، بيخليها وصفة مميزة جدا وملهاش حل فى حلاوتها. تعالوا معانا نتعرف سوا على مكونات وطريقة تحضير طاجن التورلى الوهمى أو طاجن سلطة الخضار.

 

المكونات:

 

ربع كيلو كوسة

ربع كيلو جزر

ربع كيلو فاصوليا

4 حبات بطاطس (بطاطا)

ربع كيلو بازلاء

بصلة متوسطة مفرومة

1/2 لتر عصير طماطم (بندورة)

2 ملعقة طاعم صلصة طماطم

2 حبات طماطم (بندورة)

مكعب مرقة دجاج

ربع ملعقة شاى (ملح، فلفل أسود مطحون، ببريكا، زعتر ناشف)

3 ملاعق طعام زيت زيتون.

 

طريقة تحضير طاجن تورلى:

 

يوضع طاجن الفخار على نار متوسطة على البوتاجاز حتى يسحن، ثم نُضيف زيت الزيتون للطاجن ونبدأ فى تحمير البصل المفروم حتى يأخذ لونا أصفر ذهبيا.

نقوم بعد ذلك بإضافة كافة التوابل السابقة وتقليبها جيدا مع البصل.

من أهم الخطوات التى يجب مراعاتها فى إعداد طاجن التورلى، هو مراعاة الفرق فى مثدة تسوية كل صنف من أصناف الخضار المستخدمة فى الطاجن عن الصنف الآخر، فالكوسة مثلا سريعة جدا فى تسويتها ولا تستغرق فترة تسويتها مدة طويلة، بخلاف الفاصوليا والتى تستغرق تسويتها مُدة طويلة نسبيا، وهكذا، فإذا ما بدأنا فى تسوية طاجن التورلى، فعلينا أن نبدأ بأنواع الخضار التى تستغرق وقتا أطول فى التسوية ثم التى تليها.

نبدأ أولا بتشويح الفاصوليا، والبازلاء، ثم الجزر والبطاطس، ثم نُيف مطعبات الكوسة فى النهاية.

نضع بعد ذلك عصير الطماطم وصلصة الطماطم، ثم نُقلب جميع المكونات جيدا مع بعضها، ونقوم بتغطية طاجن الفخار حتى يصل عصير الطماطم إلى درجة الغليان.

نقوم بعدها بإضافة مكعب مرقة الدجاج للمكونات، ثم نقوم بتهدئة النار، وفى أثناء عملنا بالخطوات السابقة، نكون قد قمنا بفتح الفرن وتسخينه على درجة 180م، وبعد غليان صلصة الطماطم وتسخين الفرن لمدة ربع ساعة، نقوم بوضع طاجن التورلى داخل الفرن على الرف السفلى، ونتركه فى الفرن مدة نصف ساعة تقريبا.

بعد نصف ساعة نقوم بالتأكد من مدى تمام تسوية الطاجن من عدمه، وذلك باختبار الخضار بواسطة شوكة، فإذا لم يكن قد تم تسوية كافة أنواع الخضار، نقوم برفع الطاجن للرف الأوسط بالفرن ونتركه مدة لا تقل عن ربع ساعة.

يستخرج الطاجن من الفرن ويُقدم مع الأرز المصرى أو الأرز البسمتى، وقطع اللحم أو الدجاج حسب الرغبة.

يمكن تنفيذ نفس الوصفة تماما مع عمل تسبيكة للصلصة وذلك بعد تحمير البصل، حيث نقوم بإضافة عصير الطماطم وصلصة الطماطم للبصل ونُضيف التوابل ومرق الدجاج، ثم نُقلب المكونات جيدا، ونقوم بتغطية طاجن الفخار حتى يغلى العصير، ثم نقوم بتهدئة النار تماما، ونترك المكونات تغلى ببطء حتى يُصبح العصير سميكا (متسبك)، بعدها نقوم بعمل نفس الخطوات السابقة تماما، وفى حالة التسبيك يُفضل إضافة ملعقة كبيرة من السمن البلدى لتُعطى الطعم المُفضل للتسبيكة.

كذلك من المُحبب لدى الكثيرين، عمل طاجن التورلى بقطع اللحم، سواء البقرى أو الضانى، وفى هذه الحالة، يُفضل سلق اللحم فى وعاء منفصل لمدة ساعة (نصف سلقة) ثم تُضاف قطع اللحم لطاجن التورلى قبل دخلوه الفرن مباشرة.

دى وصفتنا لطاجن التورلى، لو عجبتكم ونفذتوها، ابعتوا لنا صورها على صفحتنا على الفيسبوك، ومتنسوش تعملوا شير للطريقة عشان الكل يستفيد، وبالهنا.