طريقة تحضير الكرشة بالصلصة والحُمُص


الأجزاء الداخلية للعجل أو الخروف، مش مجرد حاجات عادية دى وصفات أكلات محلات كبيرة عايشة على تقديمها، وعاملة بيها شُهرة واسعة، وليها محبين ومعجبين كتير، زى الكرشة. وصفة الكرشة تعتبر من وصفات عيد الأضحى المُهمة، وده لأن فى العيد الكبير بيكون موسم اللحمة والكل بيحاول يوفرها فى بيته، والكل بيحاول ياكل من كل أجزاء الدبيحة الخارجية والداخلية، الإنسان فى العيد الكبير مبيرحمش ومعندوش تفاهم فى أكل اللحمة مهما كان الجزء ده من الدبيحة! المصريين من كتر ما بيحبوا الأجزاء دى فى الدبيحة طلعوا عليها اسم شُهرة وسموها "الحلويات"، ومنهم ناس بتسميها "فواكه المدبح"، يعنى بيدلعوها بأسامى حلوة وظريفة عشان يبينوا قد إيه عشقهم للكرشة وغيرها من أجزاء الدبيحة.

طريقة عمل الكرشة سهلة، أهم جزء فيها التنظيف عشان نتخلص من أى روايح مش محببة أو من الظفارة، وبعد كده مفيش خطوات كتير، بتتحضر بسهولة وبمكونات بسيطة زى ما هنعرف، وبيكون طعمها جميل مع التوابل والبصل والحُمُص. تعالوا نتعرف مع بعض على طريقة تحضير الكرشة بالصلصة والحُمُص.

 

طريقة تحضير الكرشة بالصلصة والحُمُص:

 

المكونات:

كيلو كرشة تم تنظيفها جيدا

كوب حُمُص للطبخ (حُمُص صغير)

حبة بصل أبيض متوسطة مُقطعة شرائح

3 فصوم ثوم مقطع شرائح

ملح، فلفل أسود، كمون، كزبرة جافة

 شطة حمراء (حسب الرغبة)

سمن بلدى

ورق لورا وفصوص حبهان "هيل"

 

طريقة التحضير.

يتم غسل الكرشة جيدا، حيث تُنقع فى وعاء عميق به ماء ساخن لمدة 3 دقائق ثم يتم نزع الجلد الأسود وتقشير الباقى بالسكين، ويتم إعادة غسلها بالماء.

فى وعاء عميق، نُضيف كمية مناسبة من ماء الصنبور للوعاء (حوالى 2 لتر ونصف)، ونضع (ملح، فلفل أسود مطحون)، والحبهان وورق لورا، ونقوم بتغطية الوعاء، ونتركه على نار متوسطة حتى يصل الماء لدرجة الغليان.

نقوم بعدها بتخفيض درجة الحرارة إلى متوسطة هادئة، ثم نضع قطعة الكرشة فى الوعاء ونُغطيه، ونترك الكرشة لمدة ساعة إلى ساعة ونصف تقريبا حتى تصل للتسوية الكاملة، ويُمكن اختبار مدى تسويتها بواسطة شوكة، فإذا انغرست الشوكة بسهولة، فإن هذا يعنى وصولها للتسوية الكاملة. تُرفع الكرشة من على النار وتستخرج من ماء السلق، وتترك لتبرد قليلا.

فى مقلاة مناسبة، نُضيف السمن ونضع شرائح البصل، ونقلبها جيدا وذلك على نار متوسطة هادئة.

نقوم بعدها بإضافة الثوم ويُقلب جيدا مع البصل والسمن.

نقوم بتقطيع الكرشة المسلوقة على هيئة شرائح متساوية، ثم نضيفها فى المقلاة إلى البصل والثوم، ونُقلب جميع المكونات جيدا بواسطة ملعقة خشبية، ثم نُضيف رشة ملح ورشة فلفل أسود ورشة شطة حمراء (حسب الرغبة)، ونُضيف الكمون والكزبرة، مع مراعاة التقليب المستمر للمكونات.

نقوم بإضافة حُمُص الطبخ، والذى سبق نقعه فى الماء لمدة ساعة، حيث نُصفيه من ماء النقع ونقوم بإضافته إلى المكونات الموجودة بالمقلاة.

نُضيف عصير الطماطم ومعجون الطماطم إلى المكونات السابقة، ونقوم بتقليبها جيدا مع بعضها البعض حتى تتشرب المكونات من بعضها البعض.

بعد الانتهاء من تحمير شرائح الكرشة، تُرفع من على النار، وتُقدم.

من الممكن وضع الكرشة بعد الخطوة الأخيرة فى طاجن، وإدخالها الفرن على درجة حرارة   180°م لمدة ربع ساعة، للحصول على طاجن كرشة بالحُمُص رائع المذاق.

هاه.. عجبتكوا الوصفة؟!، لو أيوه سيبوا لنا رأيكم فى تعليق على الويب سايت أو صفحتنا الرسمية على الفيسبوك، ولو نفذتوا الوصفة صوروها وابعتوا لنا الصورة فى تعليق على صفحتنا على الفيسبوك. يوم ما تعملى الكرشة ممكن تعملى جنبها ممبار وممكن تعملى معاها طبق فتة بالخل والتوم وتبقى سفرة ملهاش حل ومتنسيش السلطات.. وبالهنا.