طريقة تحضير مكرونة بالكوسة والطماطم الشيري


المكرونة، الوصفة السحرية السريعة السهلة، لأى حد جعان ومستعجل عشان ياكل ويسد جوعه، وينجز المهمة دى كلها فى تقريبا تلت ساعة بس.. الباستا وصفة عالمية اخترقت بمنتهى السهولة كل شعوب العالم، الكل بيحبها من الشرق للغرب ومن الشمال للجنوب.. فى موقعنا بنحاول نقدم لكم كل جديد، ودايما بنسعى لعرض وصفات مختلفة عشان نحقق لكم التنوع المطلوب، ونكسر حاجز الملل.. طريقة تحضير مكرونة بالكوسة والطماطم الشري من الطرق المميزة جدا للباستا، مختلفة فى شكلها وطعمها ومكوناتها، فيها قيمة غذائية عالية، بسبب وجود الكوسة فى مكوناتها.. هى فى حد ذاتها طبق متكامل مش محتاج جنبه أى أطباق إضافية ولا خضار ولا فواتح شهية، لأن كل ده وأكتر هتحسوه متوفر فى طريقة تحضير مكرونة بالكوسة والطماطم الشيري، وبوفرة.

تعالوا نطير سوا على إيطاليا نخطف من هناك شوية مكرونة قلم، ونرجع على مدونة جوا الحلة، عشان نتعرف سوا على طريقة تحضير مكرونة بالكوسة والطماطم الشري.

طريقة تحضير مكرونة بالكوسة والطماطم الشيري:

المكونات:

350 جرام مكرونة قلم

2 حبة كوسة طازجة

10 حبات طماطم شيري

2 ملعقة طعام زيت زيتون

200 جرام جبنة بارميزان مبشورة

مكعب 100 جرام من الزبدة الذائبة

كوب كريمة طهى

3 فص ثوم مفروم

1/4 ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

1/2 ملعقة شاى ملح

طريقة التحضير:

نبدأ بعملية سلق المكرونة، حيث توضع كمية مناسبة من الماء فى وعاء عميق، ونضع رشة ملح بسيطة (حوالى ربع ملعقة شاى من الملح)، على نار متوسطة وتترك حتى تصل لدرجة الغليان، ويُراعى عدم وضع أى نوع من أنواع الزيت فى ماء السلق، فالزيت يتسبب فى عمل طبقة عازلة على المكرونة، تمنع من تشرب الصوص عليه بشكل جيد، الملح وحده يكفى.

بعد غليان الماء، نقوم بتخفيض النار إلى هادئة ثم نُسقط المكرونة فى الوعاء، ويجب أن نقوم بتقليب المكرونة جيدا بواسطة ملعقة خشبية، فالتقليب المستمر، هو ما يمنع التصاق حبات المكرونة، ويجب أن نراعى كذلك عدم تغطية الوعاء بعد إسقاط المكرونة فى الماء المغلى، لأن ذلك قد يُسبب التصاق المكرونة ببعضها (تعجن)، ومن الأمور المهم معرفتها فى طهى المكرونة، ألا نتركها فى ماء الغلى مدة طويلة حتى تصل للتسوية الكاملة، حيث يجب إخراج المكرونة قبل أن يتم وصولها للتسوية الكاملة، أى تكون بها (عضّة) واضحة عند التذوق، أو كما يقول أهل الصنعة من الإيطاليين Al dente، تستغرق هذه العملية من 8- 10 دقيقة.

أثناء تسوية المكرونة، نبدأ بتجهيز الكوسة والطماطم الشيري، بوضع مقلاة على نار متوسطة حتى تصبح ساخنة، ثم يُضاف زيت الزيتون، ثم يُضاف الثوم المفروم، ويقلب الثوم المفروم لمدة دقيقتين.

نبدأ فى إضافة الكوسة بعد تقطيعها على شكل مكعبات، ثم نتبلها برشة من الملح والفلفل الأسود ونتركها حتى تأخذ اللون الذهبى البنى. نُضيف بعدها الطماطم الشيري بعد تقطيعها لأنصاف متساوية، ثم نضيف الزبدة، وحوالى نصف كوب من ماء سلق المكرونة، حيث يعمل ماء السلق على إعطاء كثافة عالية للصوص المُراد تحضيره، وذلك لاحتوائه على النشاء الناتج عن سلق المكرونة.

نضيف كريمة الطهى للمكونات، ثم نضع المكرونة بعد سلقها وتصفيتها تماما من الماء، وبعدها نضيف الجبنة البارميزان إلى الخليط ونستمر بالتقليب لمدة دقيقتين حتى تمتزج المكونات مع الصوص، ثم تُقدم ساخنة، ويُضاف إليها الجبنة البارميزان والبقدونس المفروم للتزيين.

دى كانت وصفتنا للمكرونة بالكوسة والطماطم الشيري، أنا متأكدة إنها هتعجبكم جدا وهتصمموا تعملوها فى عزومات للأهل وللصحاب، بس متنسوش تقولوا اتعلمنا الطريقة دى من مدونة جوا الحلة، وشاركونا صور المكرونات المختلفة اللى بتعملوا، وبالهنا. لو عاوزين تشوفوا الطريقة متصورة فيديو، افتحوا الرابط ده.