طريقة عمل بسكويت اليانسون


الطاولة، أو مائدة الطعام أو ترابيزة السفرة زي ما بنحب نقول عليها في مصر.. المكان اللي بيتجمع عليه وحواليه أفراد الأسرة الواحدة عشان ياكلوا وجبة مع بعض يشبعوا بيها البطون.. المكان ده اللي المفروض يكون سبب التجمع حواليه مش مجرد الأكل والشعور بالشبع، لكن الأهم إن يكون التجمع للإشباع النفسي والعاطفي، يعني نتجمع على أكلة عشان نؤكد علاقتنا الأسرية، ونزود روابط الحب ما بيننا وبين بعض.. طاولة الطعام اللي يمكن أصبحت شبه مهجورة بسبب ضغوطات الحياة المتصاعدة جدا على الأسر والأفراد، خصوصا في بلادنا العربية، واللي بسببها فرصة تجمع أسرة واحدة على وجبة واحدة بقت تقريبا نادرة الحدوث.. واللي بردو بسبب نفس الضغوط، طلب الأكل من مطعام الفاست فود أصبح عادة عند الغالبية من الناس، ومن هنا اتفككت روابط الأسر، واتفككت الصحة العامة لناس كتير.. أكل غير صحي، مليان بزيوت ودهون غير صحية، وطريقة إعداده وتقديمه، بتسبب زيادة الوزن، وتبدأ صحة الإنسان تتداعى بشكل عام!!

طيب، تفتكروا نقدر نرجع نتجمع على سُفرة واحدة ولو مرة واحدة في الأسبوع؟! نقدر نقدم على ترابيزة السُفرة أكل صحي؟! أكيد نقدر لو حاولنا، لو حاولنا بإخلاص إننا نجمع روابطنا تاني، ونحافظ على صحتنا اللي هي تاج الرؤوس.. وعشان يبقى ده سهل التحقيق، بنقدم لكم طريقة عمل بسكويت اليانسون الصحي، فكرة وطريقة تحضيره، سهلة بمكونات متاحة وفي متناول الجميع.. بسكويت اليانسون الصحي ممكن يكون سناك رائع مع كوب من الشاي الساخن أو الشاي الأخضر، أو القهوة.. وممكن يكون نوع من المخبوزات اللي بنقدمها لضيوفنا لما يشرفونا بالزيارة.. تعالوا نتعرف على بعض فوائد اليانسون، وبعدها نتعلم طريقة عمل بسكويت اليانسون الصحي.

اليانسون وأهم فوائده:

يعد اليانسون من الأعشاب التي تنتمي إلى عائلة الكرفس، ويعتبر أيضا من التوابل التي عُرفت واستخدمت منذ القدم. واليانسون معروف بأسماء عدة، فهو اليانسون والأنيسون والنيكون والتقدة والكمون الحلو، وفي المغرب يسمونه بالحبة الحلوة. اليانسون له فوائد عديدة، يعتبر مسكنا قويا لألم المعدة، ويحد من مشكلة عسر الهضم. يستخدم لتهدئة الأعصاب. يقضى على التهاب الحلق. يدر الحليب للمرأة المرضعة. ينظم الدورة الشهرية للسيدات. يخلصك من سموم الجسم المتراكمة.

طريقة عمل بسكوت اليانسون:

المكونات:

٤ بيضات

٣٢٠ جم دقيق قمح كامل

ملعقة كبيرة خل

ملعقة صغيرة مملوءة كركم

٨٠ جم سكر أبيض (أو سكر دايت ٣٠ جم)

١٨٠ جم زيت ذرة

٢ ملعقة كبيرة يانسون

٢ ملعقة صغيرة بكينج بودر

رشة فانيليا

رشة ملح

شوفوا طريقة عمل بسكويت الأرز الصحي >>>>> هنـــــــــــــا

طريقة التحضير:

 في بوله مناسبة الحجم، نضرب البيض مع السكر والخل والفانيليا ورشه الملح حتى يصبح القوام كثيفا.

نضيف الزيت والدقيق إلى الخليط السابق، وتضرب المكونات بمضرب الخفق اليدوي، أو الكهربي، لمدة دقيقتين.

توضع العجينة في صينية مربعة مقاس ٢٨، ويتم خبزها في الفرن على درجة حرارة 180°م لمدة 25 دقيقة.

يُراعى أن نقوم بإخراج الصينية من الفرن والعجينة ما زالت طرية نسبيا، وتقطع شرائح ثم تدخل الفرن مرة أخرى بعد أن تصبح حرارة الفرن هادئة، وذلك حتى تأخذ لونا ذهبيا وتنشف.

نتمنى تجربوا الوصفة، وتقولوا لنا رأيكم فيها، وبالهنا.

الوصفة من إعداد وتنفيذ: شيف/رباب داوود