طريقة تحضير الدجاج المحشي بالفريك والمكسرات


الفراخ المشوية... أول ما اسمها بيتقال الواحد فينا ريقه بيجرى، طيب ولما نقول فراخ مشوية ومحشية، يبقى أكيد كل اللى فى البيت هيمسكوا فى الفرخة بإيديهم وسنانهم.. الفراخ عموما بيحبها الكل، مستحيل تلاقى حد مبياكلش فراخ، وعشان احنا هدف أساسى من أهداف مدونتنا التجديد وكسر الملل، وعشان احنا وعدنا نفسنا قدامكم نلف العالم معاكم من خلال المطبخ، يبقى النهاردة ناخد خطوة جريئة ونشوى فراخ ونحشيها سوا وكل ده بإيدينا وجوا حلتنا وصوانينا.

 

معلومات وفوائد غذائية:

يحتوى الدجاج على نسبة عالية من  البروتين الخالي من الدهن، كما يحتوى على الحديد وهو ملح معدني ضروري جدا لتكوين الكريات الحمراء في الدم، لذلك يصفه الأطباء للمرضى  المصابين بفقر الدم .يحتوي لحم الدجاج كذلك على العديد من الأملاح المعدنية المهمة، ومنها الفوسفور لذلك يعتبر ضرورياً في عمليات الهدم والبناء الخاصة بالنشويات والدهنيات والبروتينات بالإضافة إلى فيتامين (د) الذي يلعب دوراً مهماً في في بناء العظام والأسنان. يحتوي على الكثير من الفيتامينات وهي مهمة في تسهيل عملية تبادل المواد داخل الجسم، ولعملية التنفس في الخلايا.

 

طريقة تحضير الدجاج المحشي بالفريك والمكسرات:

المكونات:

دجاجة واحدة وزن 1200 جرام

2 بصلة مفرومة ناعم

2 كوب فريك مغسول ومنقوع 10 دقائق فى ماء عادى

2 كوب ماء مغلى لتسوية الفريك

ملعقة سمن كبيرة مع زيت لتحمير البصل وملعقة سمن أخري أو زيت لدهن الدجاج أثناء عمليه التحمير بالفرن.

قليل من أي نوع من المكسرات اللي تفضلوه جزء يطهى مع الفريك وجزء يحمر في الطاسة للتزيين.

بهارات تسوية الفريك (ملح+فلفل إسود+ربع ملعقة صغيرة حبهان مطحون+١/٢ملعقة صغيرة سبع بهارات أو بهارات لحمة+رشة قرفة وجوزة الطيب).

بهارات سلق الدجاج (بصلة مفرومة+ملح و فلفل أسود+ ورقتين لورى +فصين مستكة+ ٣فصوص حبهان).

 

طريقة التحضير:

تُغسل الدجاجة جيدا بالماء الجارى ثم تُنقع فى وعاء ماء وخل لمدة نصف ساعة، تستخرج بعدها الدجاجة من الوعاء وتشطف جيدا مرة أخرى بالماء الجارى وتترك جانبا.

يذبل البصل مع السمن والزيت حتى يصفر لونهم ثم يوضع القليل من المكسرات المتوفرة وتوضع جميع بهارات تسوية الفريك وتقلب قليلا ثم يوضع الفريك المنقوع والمصفى وعليهم الماء اللازم لتسويته.

يتركوا على نار عالية حتى يتشرب الماء ثم نقوم بتهدئة النار ويغطى ويسوي ٣/٤ سواء فقط.

تحشى الدجاجة بالفريك وتسلق في ماء مغلى ونضع به جميع بهارات سلق الدجاج.

لا نبالغ في تسوية الدجاجة تقريبا ١٥ دقيقة تكون ناضجة.

توضع الدجاجة في صينية وتدهن بالسمن أو الزبد ويحمر الوجه في الفرن على الهادي.

في منتصف التحمير تدهن مرة أخري ونكمل تحميرها.

تحمر باقي المكسرات في طاسة بها ملعقة سمن أو بدون حسب الرغبة.

نكمل تسوية الفريك المتبقي بعد الحشو ويوضع في طبق كبير وفوقه الدجاجة ويزين بالمكسرات وقليل من أوراق البقدونس، وتقدم وبالهنا على قلوبكم يا رب.

وصفتنا النهاردة هايلة جدا فى العزومات، وبتشبع بطريقة رهيبة، لو عاوزين تشوفوا البوست الرئيسى على الجروب بتاعنا افتحوا الرابط ده