طريقة تحضير سجق بالجبنة الشيدر


سجق والا سُدُق؟! مصر كلها بالإجماع بتقول سجق، إلا الاسكندرانية بيقولوا سُدُق، وتبقى عركة لو مقولتهاش بنفس لهجتهم.. السجق لوحده كده مع نفسه، اختراع يا كوتش، ما بالكم بقى لما نضيف عليه بيض وجبنة ميكس وشوية بهارات مع الفلفل الألوان؟! طاجن أو طاسة السجق بالجبنة الشيدر، وجبة متكاملة، أو تصبيرة حلوة لجوع نص الليل، أو فطار قوى جدا، أو عشاء يملا المعدة ويسكت الجوع.. 

 

فى طرق كتيرة جدا لتحضير السجق، زى الوصفة بتاعتنا دى .. اضغــــط هنــــــا

 

والوصفة المصرية الشهيرة جدا السجق الشرقى ... اضغــــط هنــــــــا

 

النهاردة حبينا نعمل تغيير لطيف ونتعلم سوا طريقة تحضير سجق بالجبنة الشيدر، تعالوا نشوف ازاى ممكن نعمل ده ونستمتع بالوصفة مع بعض.

 

طريقة تحضير سجق بالبيض والجبنة الشيدر:

المكونات:

كيس سجق اللحيمى

فلفل ألوان (أصفر، أحمر، أخضر)

2 ملعقة كبيرة زيت

ملعقة كبيرة زبدة

ملعقة كبيرة دبس الرمان

ملعقة كبيرة مايونيز

ملعقة صغيرة مسترد

 

مكونات صوص الشيدر:

2 ملعقة كبيرة زبدة

2 ملعقة كبيرة دقيق

2 ملعقة كبيرة كريمة لبانى (كريمة طهى)

كوب إلا ربع حليب

ملح، فلفل أسود، زعتر جاف

خليط أجبان مبشورة (شيدر، رومى، موتزريلا)

 

طريقة التحضير:

في مقلاة، وعلى نار متوسطة، نضع الزيت والزبدة، ونتركهم حتى يمتزجوا.

نقوم بإضافة السجق، بعد تقطيعه في صورة شرائح طولية، ونتركه على النار لمدة 7-10 دقائق مع مراعاة تقليبه على جميع الجهات حتى يأخذ اللون البنى الداكن.

بعد 5 دقائق من إضافة السجق، نُضيف دبس الرمان والمايونيز والمستردة والفلفل الأخضر والأصفر والتوابل والملح إلى السجق ونُقلب جميع المكونات جيدا، ونترك المكونات لمدة 5 دقائق أخرى بحيث يتشرب السجق الطعم الموجود بالإضافات.

نرفع السجق من المقلاة، ونضعه جانبا.

 

تحضير صوص الشيدر:

على نار هادئة، وفى نفس المقلاة التى أعددنا بها السجق، نضع الزبدة ونتركها حتى تذوب، ثم نُضيف الدقيق، ونقلب الزبدة والدقيق سويا لمدة دقيقة.

نُضيف الحليب، والكريمة اللبانى وخليط الجبن (شيدر، موتزريلا، رومى)، ونُقلب جيدا، ثم نُضيف الزعتر والقليل من الملح والفلفل الأسود، ونستمر بالتقليب حتى تتجانس المكونات ونحصل على السُمك المطلوب، مع مراعاة عدم ترك المكونات تغلى (يمكن التحكم في سُمك الصوص بإضافة الحليب).

نقوم بتقسيم الصوص إلى نصفين، الأول نرفعه من المقلاة، والثانى يبقى بها، ثم نضع فوقه السجق الذى قمنا بتحميره، ثم نضع النصف الثانى من صوص الجبنة، ونتركهم لمدة دقيقتين على النار، ثم تُرفع المقلاة ويُقدم السجق مع الخبز الشامى.

على فكرة الوصفة دى الناس بتقف علشانها طوابير في محل ألبان سويسرا، وفروا على نفسكم الوقفة الطويلة، والطوابير المملة، واعملوها بنفسكم في البيت، وبالهنا.

 

للتواصل مع صاحب الوصفة اضغط هنـــــا