طريقة تحضير باستا فلورا


باستا فلورا.. نوع من أنواع التارت الحلو مشهورة بيه بلاد أمريكا الجنوبية وخصوصا باراجواي والأرجنتين وأوروجواي، وكمان الوصفة دى مشهورة جدا جدا فى اليونان.. الباستا فلورا مشهورة بردو جدا فى إيطاليا باسم Crostata .. لتفاصيل أكتر عن الوصفة ومكوناتها وتاريخها افتحوا الرابط ده 

طريقة تحضير باستا فلورا هنتعلم نعملها سوا بأسهل طريقة 3 3 3 1 1، وطبعا الرقم ده سببه مقادير المكونات اللى هنستخدمها فى طريقة التحضير.. تعالوا نعرفها مع بعض.

 

طريقة تحضير باستا فلورا:

المكونات:

3 كوب دقيق

3 معلقة كبيرة سمن بلدي

معلقة صغيرة فانيليا

ذره ملح

معلقة كبيرة بيكينج بودر

3 بيضة

 

للحشوة والتزيين (توبينج):

مربى مشمش

مربى فراولة

شيكولاتة

 

طريقة التحضير.

بالمضرب اليدوي نخلط البيض والسكر والسمنة والفانيليا جيدا .. ثم نضيف المواد الجافة (الدقيق والبيكينج بودر)، حتى نحصل على عجينة لينة تشبه عجينة البيتيفور.

نترك العجينة في الثلاجة ترتاح قليلا ثم في صينية ذات حرف منخفض مقاس 30 نفرد ثلثي العجينة ونفرد الأطراف على حواف الصينية ثم نضع المربى (أنا وضعت نوعين مشمش وفراولة) ونفردها.

الثلث الباقي من العجين نضع عليه قليل من الدقيق حتى نستطيع تشكليه على شكل شرائط متداخلة، ويمكن صنع أي شكل على حسب الرغبة.

نضع الصينية في فرن سبق تسخينه على الأقل 10  دقائق، على درجة حرارة 180°م  لمدة ربع ساعة على الرف الأول ثم نرفعها ربع ساعة أخرى على الرف الأخير حتى يحمر الوجه بدون فتح الشواية.

تستخرج من الفرن ثم تٌقدم.

 

لو حابين تتعرفوا أكتر على طريقة تحضير باستا فلورا بالتفصيل مع الصور اللى بتوضح الخطوات اضغطوا على الرابط ده.