طريقة تحضير صينية بطاطس بالدجاج


فى أكل الواحد اتربى عليه من صغره، كان دايما يتعمل فى بيتنا وفى بيوت قرايبنا، حاجات كده زى اللبن للطفل قبل الفطام، أصناف على كل سفرة فى العيلة، أنا اتربيت على صينية البطاطس سواء باللحمة أو بالفراخ، كانت دايما على سفرتنا حتى لما يكون عندنا عزومة، وكانت دايما على سفرة قرايبنا وخصوصا عمتى، صينية البطاطس المقرر الثابت فى منهج الطبخ المصرى والحل السريع المنقذ فى أى عزومة خصوصا لو كانت مفاجئة، صينية البطاطس اللى ممكن آخر الشهر تحل المشكلة لما الميزانية تخرم، وتقبل بمنتهى البساطة إنها تطبخ أورديجى من غير لحوم ولا فراخ جنبها!

البطاطس (البطاطا) من أشهر المأكولات وأكثرها انتشارا فى العالم، أولا لأنها متوفرة، وثانيا لأنها بتتعمل مليون صنف، وثالثا لأن طعمها جميل. والبطاطس أصلا مأخوذة من كلمة أسبانية اسمها Patata، وعشان كده تلاقى إن أغلب دول الشمال الإفريقى ودول الشام وسوريا بيقولوا نفس الاسم الأسبانى (بطاطا)، أما احنا فى مصر بنقولها بطاطس زى الأتراك ما بيقولوا عليها Patates، والأتراك أصلا أخدوا الكلمة دى (بطاطس) من اللغة اليونانية patátes.

هنلاقى فى وصفات كتير للبطاطس، خصوصا فى الدول الغربية، إنها بتتعمل وتتقدم بقشرتها، وده لأن القشرة بتحتوى على نسب عالية من الكالسيوم والفوسفور والحديد، اللى بتفيد الجسم جدا، وكمان القشرة بتحتوى على مواد مضادة للسرطان، بالنسبة لى بفضل نزع القشرة فى أى وصفة من وصفات البطاطس مهما كانت فوايدها، لأن محاصيل كتير عندنا بتتعرض للرش بمواد كيميائية، وأكتر حاجة بتاخد المواد دى بتكون القشرة، فيستحسن ننزع القشرة قبل ما نستخدمها فى أى وصفة من وصفاتنا. تعالوا مع بعض نتعلم سوا طريقة عمل صينية البطاطس باللحمة.

 

المكونات: 
كيلو أوراك دجاج 
5 حبات بطاطس (بطاطا) متوسطة الحجم

2 حبة بصل متوسطة الحجم

2 حبة طماطم متوسطة الحجم

2 حبة فلفل رومى متوسطة الحجم

2 ملعقة طعام معجون طماطم

1/2 لتر عصير طماطم

2 ملعقة شاى ملح

1/2 ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

1/2 ملعقة شاى بودرة بصل

1/2 ملعقة شاى ببريكا

2 ورقة لورا (ورق الغار)

عود روزمارى طازج (إكليل الجبل)

1/2 لتر زيت للقلى

2 ملعقة طعام زبدة أو سمن

ورقة قصدير (فويل)

 

طريقة تحضير صينية بطاطس بالدجاج:

نقوم بنقع أوراك الدجاج فى وعاء عميق به ماء وخل وملح، ونترك الأوراك بالوعاء مدة ساعة ثم نقوم بشطفها جيدا بالماء، وذلك للتخلص من زفارة الدجاج، ويُفضل نزع جلد الأوراك خصوصا لمن يعانون من ارتفاع فى نسبة الدهون أو لمرضى القلب.

نقوم بغسل جميع الخضراوات جيدا بماء الصنبور، ثم نبدأ فى تقطيع الخضراوات على شكل مكعبات أو على أشكال دائرة أو طولية حسب الرغبة، ونقوم بتتبيلها بالملح والفلفل والتوابل المختلفة، ونقوم كذلك بتقطيع بصلة واحدة إلى حلقات وتتبيلها بالقليل من الملح.

نقوم بتقشير حبات البطاطس (البطاطا) وغسلها جيدا، ثم تقطيعها على شكل دوائر متساوية الحجم، ويجب أن نُراعى أن تكون الدوائر ذات سُمك متوسط، أى ليست سميكة ولا رفيعة

نضع زيت القلى فى المقلاة العميقة المُناسبة وبعد أن يسخن، نبدأ فى إنزال حلقات البطاطس به، ونعمل على قليه حتى يصل إلى نصف التسوية فقط، وهذه الخطوة تُساعد كثيرا فى الحصول على صينية بطاطس ذات طعم مميز، وتسوية جيدة. تُرفع من الزيت وتوضع على ورق المطبخ ليمتص الزيت الزائد.

أثناء مرحلة قلى البطاطس، نقوم بتحضير اوراك الدجاج، ففى وعاء عميق مناسب، نضع القليل من زيت الزيتون (حوالى ملعقة طعام)، ثم نُضيف إليها بصلة متوسطة مُقطعة لشرائح صغيرة، ونقلبها جيدا ثم نضع القليل من الملح (ملعقة شاى) والفلفل الأسود والببريكا (نصف ملعقة شاى) و2 ورقة لورا، وعود روزمارى طازج، ونقلب المكونات جيدا ثم نضع أوراك الدجاج داخل الوعاء ونُقلب الأوراك مع البصل والتوابل المختلفة حتى يأخذ تشويحة مُناسبة.

نُغطى الوعاء، ونترك أوراك الدجاج مدة حوالى 10 دقائق على نار هادئة جدا حتى تتشرب الطعم والرائحة المطلوبين من التوابل والبصل والإضافات التى وضعناها، نرفع بعد ذلك الأوراك من على النار ونتركها جانبا.

فى صينية مُناسبة، نضع البصل وجميع الخضراوات التى قمنا بغسلها وتقطيعها، ثم نضع أوراك الدجاج والصوص الذى نتج عن عملية تشويحها، والبطاطس ونرش عليها التوابل المختلفة والملح والفلفل والببريكا، ثم نضع عصير الطماطم ومعجون الطماطم ونقلب ونخلط جميع المكونات بالملعقة الخشبية جيدا مع بعضها البعض، نقوم بعد ذلك بإضافة الزبدة أو السمن على وجه الصينية، وبإحكام نقوم بغلق ورق الفويل على جميع المكونات استعدادا لإدخالها فى الفرن.

نقوم بتحمية الفرن أولا على درجة حرارة 200°م، لمدة ربع ساعة، ثم نُدخل الصينية، ونُراعى أن توضع الصينية على الرف السُفلى، ونتركها فى الفرن لمدة ساعة تقريبا، قبل أن نكشف على مدى التسوية التى وصلت إليها أوراك الدجاج والبطاطس، فإذا لم تكن كاملة التسوية والنضج، نتركها مدة ربع ساعة أخرى، ثم نضعها مُدة 5 دقائق تحت الشواية لتأخذ لون الشواء الجميل ثم نستخرجها.

بعد استخراج الصينية من الفرن، نقوم بتقديمها فى طبق مناسب فى الحجم، ويُفضل أن تُقدم كما هى فى الصينية. يمكن عمل الأزر المصرى أو البسمتى بمختلف الطرق ليقدم مع صينية البطاطس بالدجاج.

صينية البطاطس بالفراخ الحل العبقرى ليوم مشحون ومضغوط عندك كست بيت أو حتى لو كنت رجل مغترب، ومن مميزاتها إنها ممكن تتحضر وتتخزن فى الفريزر أو الديب فريزر لمدة أسبوع كامل بدون أى مشاكل، وفى وقت الزنقة نخرجها تاخد درجة حرارة الغرفة وبعدين نسويها علطول فى الفرن ونبقى وفرنا وقت ومجوعناش نفسنا.. جربوا وصفتنا وبالهنا.