طريقة عمل مكرونة بالبشاميل


لما بتكونى عروسة جديدة، ويرجع عريسك من شغله ويبص لك فى عيونك الحلوة ويقولك: "أنا عزمت زمايلى فى الشغل على الغدا بكره"، بتتصدمى.. بس بتكونى عارفة إن مينفعش العزومة تتلغى، يعنى مش فجأة هيجيلك مغص، ولا صداع، أنتِ اتدبستى خلاص!

من الوجبات اللذيذة اللى بتتحط على السفرة تملا العين والقلب، طاجن المكرونة بالبشاميل، تقريبا مضمون لأن الكل بيحبه، متلاقيش حد بيرفض ياكل المكرونة بالبشاميل، بالعكس، الكل بيطلبها وبيتمناها.

 

المكرونة بالبشاميل اسمها بالإيطالى pasticcio ، أو pastichio ؛ بس المكرونة بالبشاميل مش وصفة إيطالية، هى فى الأصل وصفة من المطبخ اليونانى ومعروفة باسم Pastitsio، اتعرفت فى اليونان وانتشرت من اليونان فى كل دول البحر المتوسط واللى من بينها إيطاليا. فى الوصفة اليونانية، بنلاقى إن المكرونة بالبشاميل بتختلف عن الشكل اللى احنا عارفينه شوية، بيكون فى طبقة أولى "أرضية" مكونة من المكرونة القلم والجبنة والبيض. فى قُبرص المكرونة بالبشاميل معروفة هناك باسم مكرونة فرن Oven Macaroni، وبيعتبر طبق مهم ورئيسى جدا، خصوصا فى المناسبات والاحتفالات والأعياد، تلاقيهم فى قُبرص بيقدموا المكرونة بالبشاميل فى الأفراح والليالى الملاح، و فى أعيادهم خصوصا عيد الفصح Easter.

 

المكرونة بالبشاميل المُتعارف عليها فى مصر وأغلب دول البحر المتوسط، بتتكون من 3 طبقات: طبقة مكرونة Penne فى الأرضية ممزوجة بصوص البشاميل، بعدها طبقة تانية عبارة عن لحمة مفرومة، وبعدين طبقة تالتة من المكرونة الممزوجة بصوص البشاميل، وفى الآخر طبقة من البشاميل تغطى الطبقات اللى فاتت كلها.

يلا بينا مع بعضنا نتعرف على طريقة عمل مكرونة بالبشاميل ومكونات الطاجن الرهيب ده وطريقة تحضيره.

 

طريقة عمل مكرونة بالبشاميل

المكونات:


أولاً: مكونات اللحم المفروم

نصف كيلو لحم مفرومة
بصلة مفرومة

2 فص ثوم مفروم
2 ملعقة طعام معجون طماطم
1/2 لتر عصير طماطم

1 ملعقة شاى ملح

1/4 ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

1/2 ملعقة شاى ببريكا

1/4 ملعقة شاى زعتر ناشف

ثانياً: مكونات البشاميل 

3 ملاعق طعام زبدة سايحة.
3 ملاعق طعام دقيق (طحين).
لبن 
ملح + فلفل أسود مطحون


ثالثاً: المكرونة

250 جم مكرونة قلم penne
1 ملعقة شاى ملح 


طريقة التحضير
أولا: اللحم المفروم

 

يتم تحضير اللحم المفروم بوضع ملعقة سمن في وعاء ساخن، ثم نُضيف البصلة المفرومة ويتم تحميرها حتى تصل للون الذهبى الفاتح ، ثم نُضيف الثوم المفروم ونقلب جيدا حتى يصفر قليلا.

نُضيف بعد ذلك، الملح والفلفل الأسود والزعتر والببريكا إلى البصل والثوم، ونقلب جيدا.

نُضيف اللحم المفروم، ويُترك على نار متوسطة إلى هادئة. 

يُراعى متابعة اللحم المفروم حتى لا يجف ماؤه ويحترق، فإذا قلت نسبة السائل المُستخرج منه بفعل الحرارة، نُضيف إليه القليل من الماء (حوالى نصف كوب)، ونقلب جيدا.

قبل تمام التسوية، نُضيف معجون الطماطم وعصير الطماطم إلى اللحم المفروم ونُقلبه جيدا، ثم نتركه على النار الهادئة ليصل للتسوية الكاملة.

 

ثانيا: تحضير البشاميل

 

يتم وضع الزبدة فى وعاء ويضاف إليها الدقيق (الطحين)، ثم يتم خلطهما سوياً حتى تمام الامتزاج، بحيث يتحول لون الدقيق (الطحين) إلى اللون الذهبى الفاتح.

يضاف اللبن تدريجياً مع التقليب المستمر حتى نحصل على قوام لبانى متماسك ثم يضاف الملح والفلفل.

 

ثالثا: المكرونة

 

أثناء تحضير البشاميل، نبدأ في إعداد المكرونة وذلك بتجهيز وعاء عميق ووضع 2 لتر من الماء به، وحوالى ملعقة شاى من الملح، ونغطى الوعاء ونتركه على نار متوسطة إلى مرتفعة حتى يصل الماء لدرجة الغليان.

نرفع الغطاء ونضع المكرونة إلى الماء المغلى مع التقليب الجيد المستمر، ويُراعى خفض درجة الحرارة إلى درجة متوسطة هادئة.

نُبقى على المكرونة في الوعاء مدة 7 دقائق، ثم نرفعها من على النار ونغمرها بالماء البارد من الصنبور.

نقوم بتقسيم كمية المكرونة إلى جزئين متساويين، ونخلط كل جزء منهما بصوص البشاميل، ثم نضع كمية منهما في أرضية طاجن الفرن.

نضع فوق طبقة المكرونة الأولى، طبقة اللحم المفروم الذى تم إعداده من قبل، يلى ذلك طبقة أخرى من المكرونة، ثم تُغطى جميع الطبقات بصوص البشاميل.

 

يتم إدخال الطاجن إلى الفرن الساخن، على درجة على 180°م، ويُترك داخل الفرن لمدة نصف ساعة، ثم يوضع الطاجن تحت الشواية مدة 5 دقائق ليتم تحمير الطبقة الأخيرة.

لو عايزين تشوفوا طريقة عمل مكرونة بالبشاميل فيديو اضغط >>>> هنـــــــا

شاهـــــــــــد أيضا 

طريقة عمل جراتان بطاطس 

طريقة عمل مقلوبة الباذنجان 

طريقة عمل طاجن البروكلى والقرنبيط