طريقة تحضير أقماع المخبوزات


فى أفكار كده عبقرية فى نفسها، المخبوزات بصفة عامة فكرة عبقرية وحل مثالى للجوع وفى كل أوقات اليوم، وفى كل فصول السنة وكمان لكل الأعمار والأذواق. احنا نقدر بعجينة بسيطة وتكلفتها قليلة نعمل وصفات كتيرة جدا بس نغير فى حاجتين اتنين بس، فى شكل العجينة وفى الحشو بتاعها، والنهاردة بنحاول ننفذ ده مع أسهل وصفة لعمل أقماع المخبوزات، يعنى هنعمل معاكم مخبوزات على شكل قراطيس أو أقماع أو كونو Cones زى ما بيقولوها فى اللغة الإنجليزية، ودى كشكل بتكون جذابة جدا للأطفال والكبار كمان، وبتكون حلوة تقدرى تحشيها بالحشوة اللى على مزاجك سواء حشوة حلوة أو حادقة!

مكونات أقماع المخبوزات بسيطة ومتوفرة فى كل بيت ومش مكلفة إطلاقا، وطبعا المكون الرئيسى فيها هو الدقيق أو الطحين زى ما بيقول عليه أهل الشام والخليج، وبيبقى معاه حاجات تانية هنعرفها بالتفصيل فى الوصفة بتاعتنا النهاردة، وكلها فى متناول الجميع. المخبوزات من مميزاتها إنها بتتقدم فى أى وقت ومع أى مشروب، وبقت تلاقى انتشار كبير جدا فى حفلات أعياد الميلاد، وحفلات التجمع والتعارف فى المدارس، تقدرى تعمليها لأولادك وأصدقائهم فى البيت بكل سهولة زى ما هنتعلم دلوقتى.

 

طريقة تحضير أقماع المخبوزات:  

 

المكونات:

 

للعجينة:

2 كوب دقيق

ملعقة طعام ملح

ملعقة طعام سكر

2 ملعقة طعام زيت زيتون

2 ملعقة طعام لبن بودرة

ملعقة طعام خميرة فورية (دريم الحمراء أو Pacmaya)

نص كوب ماء دافئ أو أكثر "لغرض العجن"

أقماع معدنية للتشكيل

 

للحشوة:

جبنة كريمى (أى نوع)

جبن موتزاريلا مبشورة Mozzarella

جبنة شيدر مبشورة

شرائح من الفلفل الرومى الأخضر

شرائح من الطماطم مُقطعة لأحجام صغيرة

شرائح زيتون (أسود وأخضر) مخلية من البذوز

زعتر جاف

حبة البركة

 

طريقة التحضير.

يتم تحضير العجينة، ففى وعاء عميق نقوم بوضع جميع مكونات العجين سويا، ثم نُضيف إليها الماء الدافئ تدريجيا، وبواسطة راحة اليدين نقوم بخلط جميع المكونات مع بعضها البعض حتى يُصبح العجين متماسكا فى شكل كتلة واحدة، بحيث لا يلتصق العجين باليدين بعد العجن.

نقوم بتغطية الوعاء المُحتوى على العجين بغطاء بلاستيك ثم بفوطة نظيفة جافة، ويجب أن يكون الغلق بإحكام حتى لا يتسرب الهواء للوعاء، ونتركه فى مكان دافئ حوالى ساعة أو ساعتين ليختمر العجين وينتفش ويتضاعف فى الحجم.

تُستخرج العجينة من الوعاء، ثم نعمل على فردها وتشكيلها، وذلك برش كمية مناسبة من الدقيق (الطحين) على مائدة مسطحة مناسبة، أو على رخامة مُناسبة، ثم نضع العجين فوق الدقيق ونبدأ فى فرده بواسطة النشابة بحيث تُصبح العجينة مفرودة تماما وذات شكل مُستطيل.

بعد فرد العجينة، نبدأ فى تقطيعها على شكل شرائط بواسطة السكين، بحيث تكون متساوية فى السمك (حوالى 2 سم).

نقوم بدهان العجينة المُقطعة على شكل شرائح بالقليل من الماء ليساعد الماء العجين على الالتصاق بأقماع التشكيل، وذلك بواسطة فرشاة دهان مناسبة، ثم نقوم بدهان أقماع التشكيل بالزيت ليساعد على سهولة نزع العجين من على الأقماع بعد تمام التسوية بالفرن.

نقوم بأخذ شريطة واحدة ونبدأ فى لفها على قُمع التشكيل بحيث نلف العجينة على القمع فى شكل حلزونى حتى تتراكب قطعة الشريط على العجين، ونُراعى ألا نصل لقمة القمع بالعجين، حتى نجد مساحة أو فراغ يسهل بعد التسوية نزع العجين منه.

بعد الانتهاء من لف العجينة على الأقماع، نقوم بوضع الأقماع على صينية مناسبة مدهونة بالسمن، وندخلها فى الفرن على درجة حرارة 180°م فى الرف الأوسط، لفترة حوالى 20 أو 25 دقيقة حسب قوة الفرن وتوزيع الحرارة به، ويُفضل أن نكون قد قُمنا بتسخين الفرن فترة ربع ساعة قبل وضع الصينية به.

بعد تمام التسوية، نقوم بإغلاق الفرن وفتح الشواية فترة 3-5 دقائق للحصول على اللون الذهبى البنى الجميل والمُناسب للتقديم. نُخرج الصينية من الفرن ونتركها لتبرد قليلا، ثم نبدأ فى فصل العجين المخبوز عن الأقماع المعدنية، وذلك بلف القمع بهدوء بواسطة أصابع اليد، حتى ينفصل عن العجين.

نقوم بوضع الحشوات داخل الفراغ الموجود بالأقماع، وذلك باستخدام ملعقة صغيرة أو باستخدام أقماع التزيين (أقماع تزيين الحلويات) بحيث نملأ الفراغ بالجبنة ثم نقوم بتزيينها بالقليل من شرائح الطماطم والزيتون وغيرها من الإضافات المناسبة لأذواقنا.

** ممكن عمل نفس الوصفة بنفس الخطوات السابقة ولكن بحشوات الشيكولاتة والمربى.

 

أتمنى تكون وصفتنا سهلة، وهى بصراحة سريعة جدا فى تحضيرها، وطعمها روعة. جربوها واعملوها فى البيت لأنها أوفر من الجاهز وأسرع وأكيد بمكونات مضمونة لأنها معمولة بايدينا احنا، وبالهنا.