طريقة تحضير البليلة المصرية


فووووووووووووول.. بليييييييييييييييييييييلة .. صوت عم محمد وهو بينادى على عربيته الكارو عشان الناس تصحى وتاخد منه الفول والبليلة لسه بيرن فى ودنى.. كان بيعدى 6 ونص الصبح تحت بيتنا فى شارع الهرم عشان يبيع الفول والبليلة المصرية الجميلة.. كنت بنام وأنا باحلم إنى هصحى على صوته بيقول جملته الشهيرة " فووووووووووووول.. بليييييييييييييييييييييلة".. كان بيبقى أجمل يوم، كنت بجرى من اوضة نومى على البلكونة وأقوله "احنا عاوزين بجنيه فول وبجنيه بليلة" وأنزل السَبَت من بلكونتنا فى الدور الرابع وهو يحط لى فى العلب البلاستيك بجنيه فول وبجنيه بليلة.. أسيب الفول وآخد البليلة واجرى على المطبخ أزود لها شوية لبن وأسخنها وأتهنى بأكلها وطعمها.. كان اليوم اللى عم محمد ميعديش فيه يوم كئيب بالنسبة لى، بجد كنت بزعل لدرجة إنى مكنتش بفطر.. بنزل جعانة وفى الفسحة بتاعة اليوم الدراسى أبقى آكل السندوتشات اللى ماما عملتها لى.. يا ترى لسه عايش يا عم محمد؟!

البليلة المصرية عبارة عن قمح ومعاه لبن، طاقة رهيبة للجسم خصوصا لو فى وجبة الفطار، بس الظريف وأنا ببحث عن معلومات عن البليلة إنى عرفت إن فى بليلة شامية ودى وصفة مختلفة تماما عن البليلة المصرية وبتتعمل بحمص الشام. القمح طبعا كان من أهم المحاصيل اللى بتتزرع فى مصر، وكان له جودة عالمية وكنا بنصدره، بس الأوضاع اختلفت من سنين طويلة وبقت مصر للأسف مستوردة للقمح!! نتمنى إننا نقدر نرجع مكانة مصر فى زراعة القمح مرة تانية ويبقى عندنا كفاية منه نعمل بيها العيش والبليلة وغيرها من المأكولات والمخبوزات. تعالوا مع بعض نتعرف على بعض فوايد حبوب القمح على صحتنا وجسمنا.

 

فوائد القمح المسلوق:

يمد الجسم بالغذاء اللازم، حيث يحتوي القمح المسلوق على نسبةٍ جيدة من السيلينيوم. ساهم في حماية البشرة من آثار أشعة الشمس، كما يعمل على منحها المزيد من الصحة والجمال، وذلك بفضل احتوائه على مضادات الأكسدة والزنك وفيتامينE. . يزيد من مرونة الجلد ويؤخر بوادر الشيخوخة المبكرة، بفضل احتوائه على معدن السيلينيوم الذي يحتاجه الجلد لتجديد خلاياه. عمل على مكافحة الحبوب والبثور في البشرة، باعتباره مصدراً مهماً للألياف الغذائية. ساعد على طرد السموم الضارة من الجسم كما يساهم في تطهيره من الجراثيم والبكتيريا. يحمي من خطر الإصابة ببعض سرطانات الجلد. يمنح الشعر القوة والصحة، ويمنعه من التعرض لمشكلة التقصف والتلف. يمد الجسم بالطاقة اللازمة التي تساعده على أداء وظائفه بشكلٍ صحيح، وذلك لاحتوائه على فيتامين B.. يساعد على تحسين حركة الأمعاء بفضل احتوائه على نسبةٍ عالية من الألياف الغذائية. يحافظ على صحة العين، ويعمل على حمايتها من الإصابة بالضمور والتبقع. يزيد من إدرار الحليب لدى المرأة المرضعة. يساهم في بناء جسم الطفل، كما يساعده على النمو بصورةٍ سليمة. تعالوا بقى نتعلم طريقة سهلة لعمل البليلة المصرية.

 

طريقة تحضير البليلة المصرية:

 

المكونات:

1/2 كيلو قمح

لتر ونصف لبن (حليب)

ملعقة طعام فانيليا (أو مستخلص الفانيليا)

سكر أبيض

ماء

 

طريقة التحضير.

فى وعاء عميق مناسب نقوم بغسل القمح جيدا تحت ماء الصنبور عدة مرات، ونراعى تنقيته من أى شوائب موجودة به.

بعد ذلك نضع القمح المغسول فى وعاء عميق ونُضيف له ماء (حوالى 2 لتر) وننقعه به، وهذه الخطوة مهمة فى تسهيل التسوية.

مدة نقع القمح فى الماء تختلف حسب رغبتنا فى تسويته، فإذا كنا نرغب فى الحصول على حبوب قمح منتفشة ومفتوحة بعد التسوية، فتكون مدة النقع 12 ساعة، أما إذا كنا نرغب فى الحصول على حبوب مقفولة وبها عضة بعد التسوية، فتكون مدة النقع حوالى ساعة واحدة.

بعد فترة النقع، نقوم بتصفية حبوب القمح من الماء ونشطفها شطفا جيدا تحت ماء الصنبور، ثم نضعها فى وعاء عميق ونُضيف إليها حوالى 2 لتر من الماء.

نضع الوعاء المحتوى على حبوب القمح والماء على نار متوسطة-مرتفعة ونغلق غطاء الوعاء ونترك الماء حتى يصل لدرجة الغليان، بعدها نوارب الغطاء ونُخفض درجة الحرارة إلى متوسطة- ضعيفة، ونترك حبوب القمح ليتم تسويتها على نار هادئة.

بعد مرور حوالى نصف ساعة نكشف الغطاء عن القمح ونتابع الماء، فإذا تبخرت كمية كبيرة منه، نُضيف كوب أو أكثر من ماء الصنبور للوعاء، ونتركه ليستكمل التسوية.

بعد حوالى ساعة نختبر تسوية حبوب القمح عن طريق التذوق، ثم نضيف الفانيليا والسكر (حسب الرغبة) ونقلب جيدا، ونضيف كمية اللبن قبل أن نرفع القمح من على النار بخمس دقائق فقط، ونُقلب جميع المكونات جيدا بواسطة ملعقة، ثم تُرفع البليلة من على النار وتُقدم.

** من الممكن تزيين أطباق البليلة المصرية بجوز الهند والزبيب والمكسرات.

 

نحب نعرف من متابعينا رأيكم فى الوصفة خصوصا لو فعلا جربتوها فى البيت عندكم، وكمان نحب نعرف إيه أكتر الوصفات اللى بتحبوها فى فصل الشتاء.