طريقة تحضير ناجتس الدجاج


فى وصفات وفى وصفات.. الناجتس وصفة من النوع التامى، بيحبها الكبير والصغير، الأطفال والشيوخ، اللى له فيها واللى ملوش، وصفة شديدة النجاح، وبتتميز إنها فعلا بترضى كل الأذواق والأعمار، وبيزيد من قيمة نجاحها إننا ممكن جدا نحضرها ونخزنها فى الفريزر ونطلعها على التحمير والقلى مباشرة، يعنى وصفة وفكرة هايلة خصوصا للست العاملة أو اللى وقتها مش فاضى عموما، وفترة تخزين الناجتس فى الفريزر بتستمر لمدة 3 شهور كاملة! 

مُصطلح أسهل طريقة لعمل ناجتس الدجاج، مش مُجرد كلام بنشد بيه الناس، دى حقيقة هتحس بيها كل ست وهى بتنفذ الوصفة النهاردة، وخصوصا إنها مش محتاجة إمكانيات كبيرة ومش مكلفة، وبتكون وصفة حلوة جدا فى رحلات اليوم الواحد، أو فى خروجة لذيذة مع الأصحاب والأسرة فى حديقة مفتوحة، ممكن جدا نحضرها وناخدها معانا فى سندوتشات، أو ناكلها مع شوية بطاطس محمرة لذيذة وصوص الكاتشاب، وبتكون حل ممتاز فى أيام المصيف لما بتكون الواحدة مننا عاوزة تتبسط وتاكل من غير ما تقف وقت طويل فى المطبخ عشان هى رايحة أجازة مش رايحة تعمل مجهود كل يوم، وبرشحها كمان تكون موجودة فى الانش بوكس المدرسى لولادنا، خصوصا إنها مضمونة من عمايل ايدينا، المهم إنها بتكون وصفة مثالية للخروج والساندوتشات والرحلات القصيرة أو الطويلة وسندوتشات المدارس.. تعالوا نتعرف على مكونات ومقادير ناجتس الفراخ ونتعلم نعملها سوا.

 

أسهل طريقة لعمل ناجتس الدجاج:

 

المكونات:
1/2 كيلو صدور دجاج مخلية

3 قطع خبز فينو
1/2 كوب لبن "حليب"

ملعقة طعام ملح

ملعقة شاى فلفل أسود مطحون

ملعقة شاى ببريكا

1/2 ملعقة شاى بودرة بصل

1/2 ملعقة شاى بودرة ثوم

1/2 ملعقة شاى فلفل أحمر حار (حسب الرغبة)

 

للخلطة الخارجية:

كوب دقيق

كوب بقسماط خشن

ملعقة طعام نشا

بيضة مخفوقة مع القليل من الحليب

بقدونس مجفف

رشة ملح

رشة فلفل

رشة ثوم بودرة

رشة بصل بودرة

رشة فلفل أحمر حار (حسب الرغبة)

 

طريقة التحضير:

نقوم بغسل صدور الدجاج بالماء أو الماء والخل، ثم نقوم بتصفيته تماما من الماء الزائد.

فى طبق عميق، نقوم بتقطيع قطع الخُبز إلى أجزاء صغيرة، ثم نُضيف إليها مقدار اللبن "الحليب"، ونتركها به لمدة نصف ساعة تقريبا، أو حى يُصبح الخُبز طريا.

فى الخلاط أو الكبة، نقوم بوضع صدور الدجاج، ونبدأ فى فرمها لمدة دقيقتين تقريبا، نقوم بعدها بإضافة الخُبز المنقوع فى الحليب، ثم نبدأ فى خلط المكونات لمدة دقيقة.

نقوم بعدها بإضافة الثوم البودرة والبصل البودرة والملح وكمية الفلفل الأسود، والبيضة ونبدأ فى الخلط لمدة دقيقتين أخريين.

نستخرج الخليط بعد ذلك من الجهاز، ثم نضعه فى وعاء عميق، ونغلفه بالورق البلاستيك، ثم نضعه فى الفريزر لمدة ساعة.

أثناء فترة وضع العجين فى الفريزر، نقوم بتجهيز الخلطة الخارجية للناجتس، ففى وعاء مناسب، نقوم بخلط الدقيق "الطحين" والنشا ونضعه جانبا، وفى وعاء آخر، نقوم بوضع البقسماط الخشن ونضيف إليه الملح والفلفل الأسود والفلفل الحار (حسب الرغبة) والثوم والبصل البودرة والبقدونس المجفف، ونقلبهم جيدا مع بعضهم البعض ونترك الخليط جانبا، فى وعاء ثالث، نضع البيضة مع رشة ملح ورشة فلفل أسود ونخفقها جيدا ثم نضعها جانبا.

نستخرج العجين من الفريزر ونبدأ بتشكيل الناجتس باليدين على شكل أصابع مُبططة، ويُفضل دهان راحة اليدين بالزيت قبل البدء فى التشكيل، لتجنب التصاق العجين بهما.

نعمل على تكسية العجين المُشكل استعدادا لعملية القلى، وذلك بوضع كل قطعة مشكلة فى طبق الدقيق "الطحين" ثم تقليبها فيه جيدا حتى نتأكد من تكسية جميع جوانبها، ثم نرفع القطعة من طبق الدقيق، ونضعها فى طبق البيض، ونتأكد من تكسية القطعة بالبيض من جميع الجهات، وأخيرا نستخرجها من طبق البيض لنضعها فى طبق البقسماط الخشن ونقلبها به جيدا حتى تكتسى تماما به من كل جوانبها.

 

تُكرر العملية السابقة مع كل قطع الناجتس حتى ننتهى تماما من تغليف الكمية كلها، وأثناء عملية التغليف تلك، نبدأ فى تحضير زيت القلى، حيث نقوم بوضع زيت القلى (حوالى ربع لتر زيت خليط) فى مقلاة مناسبة على نار متوسطة، ونتركه حتى يسخن، ثم نبدأ فى إسقاط قطع الناجتس به، ويجب أن نُراعى أن تتم التسوية على نار متوسطة إلى هادئة حتى نضمن أن الحرارة تصل إلى قلب القطعة، نستمر فى القلى حتى نحصل على لون ذهبى إلى ذهبى بنى.

تُكرر الخطوة السابقة مع كل الكمية، ثم تستخرج القطع وتوضع على ورق المطبخ ليتشرب الورق كمية الزيت الزائدة، ثم تقدم.

تقدم قطع الناجتس وتُزين بوضع البقدونس المفروم على وجهها، وتقدم مع شرائح البطاطس الشيبسى والكاتشاب اللذيذ.

 

دى كانت وصفتنا النهاردة، جربوها واستمتعوا بكل لحظة فيها، ومتنسوش تشاركوا حبايبكم وصحابكم الوصفة بعمل شير. وفى انتظار صور وتعليقات حضراتكم على صفحتنا الرسمية على الفيسبوك، وبالهنا.